Airbus A320, europeisk kort- til mellomdistanse passasjerfly. A320 er den mest solgte flytypen til Airbus, og var den første flytypen Airbus produserte med fly-by-wire.

A320 fløy første gang 22. februar 1987, tatt i bruk av Air France fra mars 1988. A320 er utstyrt med en avansert elektronisk cockpit og et komputerkontrollert fly-by-wire-system som sikrer at flyet ikke foretar manøvrer som setter flyet i fare, noe som antageligvis bidro til at pilotene på en A320 fra US Airways i 2009 greide å nødlande på Hudson River i New York.

A320-familien, som i tillegg til A320 består av variantene A318, A319 og A321, utgjorde ved utgangen av 2016 i alt 7421 av i alt 10 208 leverte Airbus passasjerfly av alle typer.

A320 er fremdeles i produksjon, og 4451 fly var levert ved utgangen av 2016. A320 har blitt produsert i to hovedvarianter, A320-100, som bare ble produsert i et mindre antall, og A320-200.

A320neo er en variant med nye motorer som skal ha lavere forbruk av drivstoff, og blant annet bedre rekkevidde og nyttelast. Det første ble levert Lufthansa i januar 2016. A320neo er bestilt av både SAS og Norwegian, Norwegian fikk levert det første i desember 2016.

A320-familien blir og levert konfigurert som forretningsfly under betegnelsene ACJ318, ACJ319, ACJ320 og ACJ321.

A320-200 er utstyrt med to turbofanmotorer og har kapasitet for opptil 179 passasjerer. Vingespenn 34,09 m, lengde 37,57 m, maksimal startvekt opptil 77 000 kg, marsjfart 903 km/t, rekkevidde opptil 5676 km med normal nyttelast og reserver.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.