Airbus A320, europeisk kort- til mellomdistanse passasjerfly. A320 er den mest solgte flytypen til Airbus, og var den første flytypen Airbus produserte med fly-by-wire.

A320 fløy første gang 22. februar 1987, tatt i bruk av Air France fra mars 1988. A320 er utstyrt med en avansert elektronisk cockpit og et komputerkontrollert fly-by-wire-system som sikrer at flyet ikke foretar manøvrer som setter flyet i fare, noe som antageligvis bidro til at pilotene på en A320 fra US Airways i 2009 greide å nødlande på Hudson River i New York.

A320-familien, som i tillegg til A320 består av variantene A318, A319 og A321, utgjorde ved utgangen av 2016 i alt 7421 av i alt 10 208 leverte Airbus passasjerfly av alle typer.

A320 er fremdeles i produksjon, og 4451 fly var levert ved utgangen av 2016. A320 har blitt produsert i to hovedvarianter, A320-100, som bare ble produsert i et mindre antall, og A320-200.

A320neo er en variant med nye motorer som skal ha lavere forbruk av drivstoff, og blant annet bedre rekkevidde og nyttelast. Det første ble levert Lufthansa i januar 2016. A320neo er bestilt av både SAS og Norwegian, Norwegian fikk levert det første i desember 2016.

A320-familien blir og levert konfigurert som forretningsfly under betegnelsene ACJ318, ACJ319, ACJ320 og ACJ321.

A320-200 er utstyrt med to turbofanmotorer og har kapasitet for opptil 179 passasjerer. Vingespenn 34,09 m, lengde 37,57 m, maksimal startvekt opptil 77 000 kg, marsjfart 903 km/t, rekkevidde opptil 5676 km med normal nyttelast og reserver.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.