Airbus A320 er et europeisk kort- til mellomdistanse passasjerfly. A320 er den mest solgte flytypen til Airbus, og var den første flytypen Airbus produserte med fly-by-wire styringssystem.

A320 fløy første gang 22. februar 1987, og ble tatt i bruk av Air France som første flyselskap fra mars 1988. A320 er utstyrt med en avansert elektronisk cockpit og et komputerkontrollert fly-by-wire-system som sikrer at flyet ikke foretar manøvrer som setter flyet i fare, noe som antagelig bidro til at pilotene på en A320 fra US Airways i 2009 greide å nødlande på Hudson River i New York.

A320-familien, som i tillegg til A320 består av variantene A318, A319 og A321, utgjorde ved utgangen av februar 2018 til sammen 8029 av i alt 10 991 leverte Airbus passasjerfly av alle typer.

A320 er fremdeles i produksjon. 4828 fly var levert ved utgangen av februar 2018, inkludert 242 av den nyeste varianten A320neo.

A320neo er en variant med nye motorer som skal ha lavere forbruk av drivstoff, og blant annet bedre rekkevidde og nyttelast. Det første ble levert Lufthansa i januar 2016. A320neo er bestilt av både SAS og Norwegian. SAS har 30 A320neo under levering, hvorav 17 var levert ved utgangen av februar 2018, og har bestilt ytterligere 35 som skal leveres fra 2019. Norwegian har fått levert 5, og har bestilt ytterligere 65 fly.

A320-familien blir og så levert konfigurert som forretningsfly under betegnelsene ACJ318, ACJ319, ACJ320 og ACJ321.

Varianten A320-200 er utstyrt med to turbofanmotorer (se flymotor), og flyet har kapasitet for opptil 179 passasjerer.

  • Vingespenn: 34,09 meter
  • Lengde: 37,57 meter
  • Maksimal startvekt: 77 tonn
  • Marsjfart: 903 km/t
  • Rekkevidde: 5676 kilometer med normal nyttelast og drivstoffreserver

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.