Airbus A310, europeisk mellom- til langdistanse widebody passasjerfly, basert på Airbus A300.

Airbus A310.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet/Lufthansa. Begrenset gjenbruk

A310 fløy første gang 3. april 1982, og ble først tatt i bruk av Lufthansa i april 1983. Sammenlignet med A300 har A310 blant annet et kortere skrog og kapasitet på opptil 280 passasjerer. I alt ble 261 A310 produsert, det siste levert i 1998.

A310 ble levert i to hovedserier, A310-200 og A310-300, utstyrt med to turbofanmotorer som inkluderte forskjellige varianter av Pratt & Whitney JT9D og PW4000, med en ytelse på opptil 249,1 kN hver, og General Electric CF6 med en ytelse på opptil 262,4 kN hver. Vingespenn 43,89 m, lengde 46,66 m, maksimal startvekt normalt 150 tonn, marsjfart 897 km/t, rekkevidde 7982 km med normal nyttelast og reserver (spesifikasjoner for A310-300 med CF6 motorer).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.