AIDA-modellen

AIDA-modellen er en trakt om beskriver stegene i en påvirkningsprosess overfor forbrukeren og som ligger til grunn for utforming av reklame, annonser, salgstilbud og annen markedspåvirkning. Trakturformingen betyr at av alle som blir oppmerksomme på produktet eller tjenesten, vil et utvalg av dem fatte interesse, av dem som fatter interesse, vil et utvalg få lyst på produktet eller tjenesten, og til slutt gjenstår de som utfører den handlingen avsenderen ønsker å oppnå.
AIDA-modellen
Lisens: CC BY NC SA 3.0

AIDA-modellen er en firedelt forbrukerteori som beskriver stegene i en påvirkningsprosess og som ligger til grunn for utforming av reklame, annonser, salgstilbud og annen markedspåvirkning. AIDA er en engelsk forkortelse for Attention – Interest – Desire – Action, på norsk oppmerksomhet – interesse – ønske – handling.

Fire punkter

Modellen består av fire punkter som tar utgangspunkt i effektene reklamen skaper hos mottakeren, og skal skape:

Attention (oppmerksomhet): For at en kunde skal kunne vurdere en reklame, må hen bli oppmerksom på den. Reklamens dramatisering blir som oftest brukt til å skape oppmerksomhet; for eksempel ved å bruke kjendiser eller aktuelle hendelser.

Interest (interesse): Når reklamen har fått oppmerksomhet må den også bruke oppmerksomheten til noe, nemlig å gjøre kunden interessert i produktet eller tjenesten ved å spille på det produktet kan gjøre for kunden eller hvordan kundens ønsker kan oppfylles.

Desire (ønske): Reklamen skal gi kunden et ønske om å kjøpe eller eie produktet fordi det løser et problem, gir nye muligheter eller kan gi sosial eller faglig status. En bil kan løse transportproblemet, gi nye feriemuligheter, gjøre naboene misunnelige eller skape anerkjennelse blant likesinnede bilinteresserte.

Action (handling): Reklamens hensikt er å få kunden til å handle, enten ved å kjøpe produktet, støtte opp under en sak, delta i en aktivitet eller annet. Når kunden har kommet dit i prosessen har hen bestemt seg og trenger utløsende informasjon i form av adresse, telefon, nettsted eller annet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg