AIDA-modellen, firedelt forbrukerteori som beskriver stegene i en påvirkningsprosess og som ligger til grunn for utforming av reklamer, annonser, salgsbrev og lignende. AIDA er en engelsk forkortelse for Attention-Interest-Desire-Achievement. Se også DAGMAR-modellen.

De fire punktene modellen består av tar utgangspunkt i effektene reklamen skaper hos mottakeren, og skal skape:

Attention (oppmerksomhet): For at en kunde skal kunne vurdere en reklame, må han bli oppmerksom på den. Reklamens dramatisering blir som oftest brukt til å skape oppmerksomhet; for eksempel ved å bruke kjendiser eller aktuelle hendelser.

Interest (interesse): Når reklamen har fått oppmerksomhet må den også bruke oppmerksomheten til noe, nemlig å gjøre kunden interessert i produktet eller tjenesten ved å spille på det produktet kan gjøre for kunden eller hvordan kundens ønsker kan oppfylles.

Desire (ønske): Reklamen skal gi kunden ønske å kjøpe eller eie produktet fordi det løser et problem, gir nye muligheter eller kan gi sosial eller faglig status. En bil kan løse transportproblemet, gi nye feriemuligheter, gjøre naboene misunnelige eller skape anerkjennelse blant likesinnede bilinteresserte.

Action (handling): Reklamens hensikt er å få kunden til å handle, enten ved å kjøpe produktet, støtte opp under en sak, delta i en aktivitet eller annet. Når kunden har kommet hit i prosessen har han bestemt seg og trenger utløsende informasjon i form av adresse, telefon, nettsted eller annet.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.