Pokemon Go
Utvidet virkelighet er en omgivelse hvor den egentlige virkeligheten er kombinert med illusjoner, skapt av datagenererte, kunstige sanseinntrykk.
Pokemon Go
Av /Shutterstock.

Utvidet virkelighet er en omgivelse hvor den egentlige virkeligheten er kombinert med illusjoner, skapt av datagenererte, kunstige sanseinntrykk. Disse er flettet sammen med naturlige inntrykk slik at de kan inngå i en helhetlig virkelighetsopplevelse. For eksempel kan man se på en gjenstand gjennom kameraet på en smarttelefon og få opp informasjon om gjenstanden på skjermen, slik at det ser ut som om informasjonen er markert på selve gjenstanden. Teknikken brukes blant annet i dataspill og innen ulike medisinske anvendelser.

Faktaboks

Etymologi
fra engelsk ‘augmented reality’
Også kjent som

AR

Det som tilføres av kunstige inntrykk kan være oppdiktet, som i dataspill, eller det kan reflektere deler av omgivelsene som ellers ikke ville vært tilgjengelige, som i kirurgiske anvendelser.

Utvidede virkeligheter kan konstrueres med de samme virkemidlene som benyttes i virtuelle virkeligheter, men skiller seg fra disse ved at hensikten er å tilføre opplevelser og handlingsmuligheter til den virkelige verden, ikke å gi brukeren inntrykk av å være et helt annet sted.

Eksempler på bruksområder

Militære formål

Et av de første eksemplene på bruk av utvidet virkelighet var The Super Cockpit, som ble utviklet av det amerikanske forsvaret på slutten av 1960-tallet. Her fikk piloten tilført visuelle sanseinntrykk via skjermer montert i hjelmen og foran frontrutene i flyet. Hensikten var blant annet å øke evnen til å navigere, samt oppdage og bekjempe fiender. Lignende teknologier er i bruk i de fleste våpengrener i dag.

Medisin

Utvidet virkelighet blir også benyttet til medisinske formål, både for å tilføre situasjonsbetinget informasjon, for eksempel produkter som leser av hvor blodårer befinner seg under huden og så projiserer et bilde av årene tilbake på huden, og for å tilføre generell kunnskap, for eksempel produkter som viser modeller av relevant anatomi på når de pekes mot bestemte steder på kroppen.

Teknikken blir også brukt innen nevrokirurgi, der kirurgen får følelsen av at hen er «inne i hjernen» til en pasienten.

Dataspill

Det finnes også dataspill som tilfører sanseinntrykk beregnet på lek og moro. Et kjent eksempel er spillet Pokémon Go, som ble introdusert i 2016. Her blir små Pokémon-figurer lagt oppå bilder fra mobiltelefonens innebygde videokamera slik at brukeren, med litt innlevelse, kan få en opplevelse av at de faktisk er der.

Utfordringer

Menneskelige utfordringer

Utvidet virkelighet krever som regel en viss grad av tilvenning fra brukerens side. Det kan blant annet være krevende å få kroppen til å bearbeide de nye inntrykkene uten at det forstyrrer andre deler av sanseapparatet.

I noen tilfeller kan sanseinntrykkene være såpass forstyrrende at det kan være farlig, for eksempel når en spiller kun er opptatt av spillet og glemmer de delene av omgivelsene som ikke er en del av spillet.

Juridiske utfordringer

Utvidet virkelighet kan gi tilgang på informasjon, koblinger mellom informasjon og helhetsforståelser som ikke har vært tilgjengelig tidligere. Dette kan gi utfordringer, blant annet når det gjelder personvern. Det finnes for eksempel teknologi hvor man kan se igjennom vegger ved hjelp varmesøkende kamera. Det er også mulig å identifisere ansikter ved hjelp av et vanlig kamera og så koble dette til annen åpen informasjon som blir umiddelbart tilgjengelig.

Elementene som legges til kan også komme i konflikt med opphavsretten. Dette kan for eksempel skje hvis elementene legges utenpå et kunstverk og setter det i et dårlig lys.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Thomas Furness: The Super Cockpit and its Human Factors Challenges. Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting Proceedings 1986. Research Gate
  • Fadel et. a.: Capturing the Human Figure Through a Wall. ACM Transactions on Graphics, november 2015. Research Gate

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg