Barco Rabelo brukt i markedsføring

En ny tid med markedsføring og turister.

En Barco Rabelo med pent dekorerte piper ombord oppankret utenfor Vila Nova de Gaia med byen Porto i bakgrunnen. Bildet er fra 2004 og er kun et minne om tidligere tider, frem til 1964, da båtene fraktet portvinspiper på Douro-elven.
Nå brukes båtene stort sett til turistformål og frakter ofte passasjerer fra Porto til Vila Nova de Gaia og portvinskjellere der.
Båten er nymalt og dekorert, med flotte piper, noe som stemmer dårlig med de virkelige Rabelos-bildene ellers i teksten.
Merk: Et venstreklikk på bildet forstørrer og øker lesbarheten.
Av .
Lisens: Gnu FDL

Pipe er et navn på vinfat brukt til transport av portvin på elven Douro i Portugal. Navnet er avledet av det portugisiske pipa i betydning vinfat eller vintønne.

Pipe-volumet er tradisjonelt 550 liter hos produsenten fordi det var vanlig å avbryte gjæringen ved å tilsette 110 liter 77 prosent nøytral druesprit (aguardente) til 440 liter vin for å få den ønskede alkoholstyrken. Andre volumvarianter mellom 580 og 630 kunne forekomme på lagringsstedet Vila Nova de Gaia.

Båtene som fraktet pipene på Douro-elven

Portvinen ble transportert fra produsentene i Dourodalen til lagringsstedet Vila Nova de Gaia ved elvens utløp. Pipene var i størrelse og form tilpasset transporten. Formen er litt avlang og smalere enn eksempelvis et standard bordeauxfat på 225 liter. Det er en form mer egnet til transport, rulling og stabling på båtene, kalt Barcos Rabelos, som fraktet portvinen.

En spesialbygget lastebåt, med flat bunn, blir lastet med portvintønner (piper).
Pipene ble fraktet på oksekjerrer fra produsenten, se venstre bildekant, og rullet ombord. Antall piper var avhengig av båtstørrelsen, men også regulert i loverket. De største Rabelos-båtene kunne frakte 70–80 piper.
Foto av en båt, som ligner en slags lekter, fylt med vinfat (piper).

En typisk Barco Rabelo på vei til Vila Nova de Gaia. De flatbunnede Barcos Rabelos var spesialbygde for frakt på Douro-elven, grunnet ofte steiner i elven og små fossestryk. Ferden kunne være farlig og krevde full oppmerksomhet.

Av .

Nye transportmetoder

I nyere tid skjer transporten på vei eller bane. Rabelos-båtene har nå ingen fraktoppgave, men brukes til en viss grad i produsentenes markedsføring og til kortere turistturer på Douro-elven. Den siste Rabelo-båten ble tatt ut av frakttjeneste i 1964.

Jernbane Linha do Douro («Dourolinjen»)

Overgangen til vei og jernbane skjedde grunnet både reisetid og økonomi. Reisen med Rabelo-båt fra produsent til Vila Nova de Gaia tok vanligvis to dager. Returen motstrøms med tomme piper kunne ta opptil to uker. Under vinteren kunne det være flomperioder der elven ikke var farbar.

Jernbanen, ferdigstilt i 1887, var derfor et velkomment transportalternativ med en reisetid på rundt tre til fire timer avhengig av godshåndtering og stopp underveis.

Foto av tog som kjører over bro.

Fra 1887 kunne pipene fraktes med jernbane. Senere ble veitransport et enda raskere alternativ.

Tog på Douro-linjen
Av .

Veitransport

En ny motorvei kom i 1995 med en transporttid på omtrent to timer og raskere enn jernbanen. Produsentene kunne nå frakte vinen på tankbiler til Porto eller Vila Nova de Gaia.

EU medlemskap endret vinlovene

Da Portugal ble EU-medlem i 1986, ble det en rekke endringer og oppgraderinger i landets vinlover. Portvinsprodusentene i Douro-dalen fikk tillatelse til å lagre vinene selv og sende viner direkte til eksportmarkedene.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg