magermotor

Magermotor, gassdrevet forbrenningsmotor (ottomotor) der man opererer med et overskudd av luft i forhold til gassmengden under forbrenningen. Dette kombinert med en høy kompresjonsgrad gir motoren høy effektivitet og lave miljøskadelige utslipp, spesielt av nitrogenoksider (NO x).

Luft–brennstoff-forholdet kan være opp mot to, altså den dobbelte luftmengden i forbrenningsrommet i forhold til den teoretisk nødvendige mengden for en fullstendig forbrenning av tilstedeværende brennstoff (det støkiometriske luft–brennstoff-forholdet, dvs. luft/brennstoff = 1).

Prinsipp

For å sikre effektiv tenning ved et slikt luft–brennstoff-forhold, utformes motoren vanligvis med et forkammer der tenning finner sted i en fet luft–brennstoff-blanding ved hjelp av en tennplugg. Brennede gass sprøytes fra dette kammeret inn i hovedforbrenningskammeret og sikrer en effektiv tenning av den magre luft–brennstoff-blandingen.

Produksjon i Norge

Den norske bedriften Ulstein (tidligere Bergen Diesel) har utviklet og produserer høyeffektive og miljøvennlige magermotorer med utgangspunkt i bedriftens tradisjonelle dieselmotorer.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg