Magermotor, gassdrevet forbrenningsmotor (ottomotor) der man opererer med et overskudd av luft i forhold til gassmengden under forbrenningen. Dette kombinert med en høy kompresjonsgrad gir motoren høy effektivitet og lave miljøskadelige utslipp, spesielt av nitrogenoksider (NOx). Luft–brennstoff-forholdet kan være opp mot to, dvs. den dobbelte luftmengden i forbrenningsrommet i forhold til den teoretisk nødvendige mengden for en fullstendig forbrenning av tilstedeværende brennstoff (det støkiometriske luft–brennstoff-forholdet, dvs. luft/brennstoff = 1).

For å sikre effektiv tenning ved et slikt luft–brennstoff-forhold, utformes motoren vanligvis med et forkammer der tenning finner sted i en fet luft–brennstoff-blanding ved hjelp av en tennplugg. Brennede gass sprøytes fra dette kammeret inn i hovedforbrenningskammeret og sikrer en effektiv tenning av den magre luft–brennstoff-blandingen.

Den norske bedriften Ulstein Bergen (tidligere Bergen Diesel) har utviklet og produserer høyeffektive og miljøvennlige magermotorer med utgangspunkt i bedriftens tradisjonelle dieselmotorer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.