Magermotor, gassdrevet forbrenningsmotor (ottomotor) der man opererer med et overskudd av luft i forhold til gassmengden under forbrenningen. Dette kombinert med en høy kompresjonsgrad gir motoren høy effektivitet og lave miljøskadelige utslipp, spesielt av nitrogenoksider (NOx). Luft–brennstoff-forholdet kan være opp mot to, dvs. den dobbelte luftmengden i forbrenningsrommet i forhold til den teoretisk nødvendige mengden for en fullstendig forbrenning av tilstedeværende brennstoff (det støkiometriske luft–brennstoff-forholdet, dvs. luft/brennstoff = 1).

For å sikre effektiv tenning ved et slikt luft–brennstoff-forhold, utformes motoren vanligvis med et forkammer der tenning finner sted i en fet luft–brennstoff-blanding ved hjelp av en tennplugg. Brennede gass sprøytes fra dette kammeret inn i hovedforbrenningskammeret og sikrer en effektiv tenning av den magre luft–brennstoff-blandingen.

Den norske bedriften Ulstein Bergen (tidligere Bergen Diesel) har utviklet og produserer høyeffektive og miljøvennlige magermotorer med utgangspunkt i bedriftens tradisjonelle dieselmotorer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.