Magermotor, gassdrevet forbrenningsmotor (ottomotor) der man opererer med et overskudd av luft i forhold til gassmengden under forbrenningen. Dette kombinert med en høy kompresjonsgrad gir motoren høy effektivitet og lave miljøskadelige utslipp, spesielt av nitrogenoksider (NO x).

Luft–brennstoff-forholdet kan være opp mot to, altså den dobbelte luftmengden i forbrenningsrommet i forhold til den teoretisk nødvendige mengden for en fullstendig forbrenning av tilstedeværende brennstoff (det støkiometriske luft–brennstoff-forholdet, dvs. luft/brennstoff = 1).

Prinsipp

For å sikre effektiv tenning ved et slikt luft–brennstoff-forhold, utformes motoren vanligvis med et forkammer der tenning finner sted i en fet luft–brennstoff-blanding ved hjelp av en tennplugg. Brennede gass sprøytes fra dette kammeret inn i hovedforbrenningskammeret og sikrer en effektiv tenning av den magre luft–brennstoff-blandingen.

Produksjon i Norge

Den norske bedriften Ulstein (tidligere Bergen Diesel) har utviklet og produserer høyeffektive og miljøvennlige magermotorer med utgangspunkt i bedriftens tradisjonelle dieselmotorer.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg