Norsk luftrett er i første rekke regulert ved lov om luftfart av 11. juni 1993. Her er det gitt nærmere regler om de betingelser luftfartøyer må oppfylle for å kunne brukes innenfor norsk område, om luftdyktighet, miljødyktighet og bemanning, og om registrering og rettsstiftelser i luftfartøyer. Rutetrafikk og ervervsmessig trafikk trenger i Norge tillatelse av Kongen.
Eieren av et luftfartøy er uansett skyld ansvarlig for skade eller tap som oppstår utenfor fartøyet som følge av at fartøyet brukes til luftfart, for eksempel om flyet styrter. Det skal tegnes forsikring for dette ansvaret.
En rekke internasjonale konvensjoner som hadde som siktemål å skape ensartede regler om frakt av passasjerer og gods, ble i 1999 samlet i den såkalte Montrealkonvensjonen. De norske reglene bygger på denne. Ved såkalt code-sharing har i regelen både det selskapet som utfører transporten og det selskapet som har solgt den, ansvar. Det må tegnes forsikring for ansvaret.
Blir en passasjer skadet eller drept om bord i luftfartøy eller i ferd med å gå om bord i eller forlate fartøyet, har vedkommende eller de etterlatte i regelen uten videre krav på erstatning. Fly-selskapet har imidlertid rett til å begrense sitt ansvar til 100 000 SDR (Special Drawing Rights, 1 SDR≈USD 1,5 (2005)) per person hvis selskapet beviser at det var uten skyld.
Ved forsinkelse har selskapet ansvar for det økonomiske tap passasjerene lider, med mindre det beviser at det tok alle rimelige forholdsregler. Ansvaret er begrenset til 4150 SDR per person. For skade på gods er ansvaret begrenset til 17 SDR per kg. Når det gjelder reisegods, er beløpet 1000 SDR per person.
For overbooking har selskapet kontraktsbruddsansvar for økonomisk tap dersom det ikke er tatt et tilstrekkelig klart og rimelig forbehold i befordringsavtalen.
For ruteflytrafikk og for pakkereiser kan passasjerer ofte påberope seg mer vidtgående regler, som blant annet kan omfatte erstatning uten at det er lidt økonomisk tap.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.