leveringskvalitet – i kraftsystemet

Leveringskvalitet er et samlebegrep som omfatter både leveringspålitelighet, spenningskvalitet og ikke-tekniske elementer som kundeservice og informasjon gitt i Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet.

Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet, som er hjemlet i energiloven, klargjør ansvarsforholdet mellom nettselskap og kunde og presiserer hvilke krav kundene kan stille til sin leverandør når det gjelder kvaliteten på elektrisiteten, leveringspåliteligheten og gjenoppretting etter feil. Den stiller også krav til hvordan nettselskapet skal behandle henvendelser fra kundene som går på disse spørsmålene.

Forskriften presiserer bl.a. nettselskapets plikt til snarest mulig å gjenopprette strømforsyningen til kundene etter et avbrudd. Forskriften gir konkrete grenseverdier for spenningskvaliteten i kraftsystemet. Nettselskapet har i følge forskriften ansvar for å overvåke kvaliteten (spenningskvalitet og leveringssvikt) innenfor eget forsyningsområde (konsesjonsområde). Se også FASIT.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.