Leveringskvalitet er i forbindelse med kraftforsyningen et samlebegrep som omfatter både leveringspålitelighet, spenningskvalitet og ikke-tekniske elementer som kundeservice og informasjon. Begrepet defineres i Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet.

Forskriften – som er hjemlet i energiloven – klargjør ansvarsforholdet mellom nettselskap og kunde, og presiserer hvilke krav kundene kan stille til sin leverandør når det gjelder kvaliteten på elektrisiteten, leveringspåliteligheten og gjenopprettingen etter feil. Den stiller også krav til hvordan nettselskapet skal behandle henvendelser fra kundene som går på disse spørsmålene.

Forskriften presiserer blant annet nettselskapets plikt til snarest mulig å gjenopprette strømforsyningen til kundene etter et avbrudd. Forskriften gir konkrete grenseverdier for spenningskvaliteten i kraftsystemet. Nettselskapet har ifølge forskriften ansvar for å overvåke kvaliteten innenfor eget forsyningsområde (konsesjonsområde).

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg