Leveringskvalitet er i forbindelse med kraftforsyningen et samlebegrep som omfatter både leveringspålitelighet, spenningskvalitet og ikke-tekniske elementer som kundeservice og informasjon. Begrepet defineres i Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet.

Forskriften – som er hjemlet i energiloven – klargjør ansvarsforholdet mellom nettselskap og kunde, og presiserer hvilke krav kundene kan stille til sin leverandør når det gjelder kvaliteten på elektrisiteten, leveringspåliteligheten og gjenopprettingen etter feil. Den stiller også krav til hvordan nettselskapet skal behandle henvendelser fra kundene som går på disse spørsmålene.

Forskriften presiserer blant annet nettselskapets plikt til snarest mulig å gjenopprette strømforsyningen til kundene etter et avbrudd. Forskriften gir konkrete grenseverdier for spenningskvaliteten i kraftsystemet. Nettselskapet har ifølge forskriften ansvar for å overvåke kvaliteten innenfor eget forsyningsområde (konsesjonsområde).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.