Kunnskapsteknologi, programvareverktøy med særlig disse oppgaver: 1) rask gjenfinning av kunnskap nedfelt i digitale dokumenter og databaser; 2) forenkling av kunnskapsarbeideres mulighet til å samarbeide og utveksle informasjon; 3) forvaltning og tilpasning av opplæring og kompetanseheving i en organisasjon; 4) analyse av elektroniske transaksjoner for å trekke ut markedsinformasjon relatert til enkeltkunder og grupper av kunder, og bruke den som beslutningsgrunnlag i ledelsen av en bedrift. Kunnskapsteknologi er gjerne knyttet til implementering av gruppevare, og formidles ofte til brukerne gjennom portaler.

Behovet for kunnskapsteknologi er særlig stort i store kunnskapsorganisasjoner, der mye av organisasjonens oppsamlede kunnskap ofte ligger i ustrukturerte dokumenter som det tar lang tid å lete gjennom. Teknologien kan også tilbys til eksterne brukere, for eksempel for å gjøre det lettere å finne frem til relevante opplysninger fra offentlig forvaltning.

Analyse av elektroniske transaksjoner for å trekke ut markedsinformasjon er en egen spesialitet, gjerne kalt data mining. Slike hjelpemidler omfatter alt fra svært krevende analyseverktøy for spesialister innen statistikk til enklere og umiddelbart oppdaterte oversikter for ledere på ulike nivåer. Viktige mål er å gi løpende informasjon som kan relatere salg innen bestemte områder til markeds- og andre aktiviteter, gi alle kundebehandlere en helhetlig oversikt over enhver kunde man måtte komme i kontakt med, og gjerne automatisk kundetilpasning av systemer for elektronisk handel, slik at hver kunde får den typen behandling vedkommende ville fått av en erfaren ekspeditør som kjenner kunden fra mange år tilbake.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.