Implisitt læring, læring av kompleks informasjon uten at den som lærer har en intensjon om å lære. Eksempelvis viste den amerikanske psykologen Arthur Reber i en klassisk studie at personer kunne lære og anvende ganske kompliserte grammatikalske regler uten at denne læringen ble ledsaget av noen bevisst opplevelse av at de hadde lært noe. Deltakerne i undersøkelsen mente snarere at svarene var ren gjetning.

Generelt for implisitt læring gjelder at den skjer mens personen er opptatt med noe annet i situasjonen, slik at han/hun bare halvveis er oppmerksom på informasjon relevant for læring. Slik læring er også ubevisst ved at personen selv ikke kan rapportere at han/hun har lært noe.

Implisitt læring er omdiskutert. Kognitivt orienterte forskere antar typisk at læring skjer ved bevisst prosessering av informasjon og er rapporterbar. Forskere som mener å ha påvist implisitt læring antar dermed at andre mekanismer ligger til grunn for læring, for eksempel assosiasjonistiske mekanismer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.