Implisitt læring, læring av kompleks informasjon uten at den som lærer har en intensjon om å lære. Eksempelvis viste den amerikanske psykologen Arthur Reber i en klassisk studie at personer kunne lære og anvende ganske kompliserte grammatikalske regler uten at denne læringen ble ledsaget av noen bevisst opplevelse av at de hadde lært noe. Deltakerne i undersøkelsen mente snarere at svarene var ren gjetning.

Generelt for implisitt læring gjelder at den skjer mens personen er opptatt med noe annet i situasjonen, slik at han/hun bare halvveis er oppmerksom på informasjon relevant for læring. Slik læring er også ubevisst ved at personen selv ikke kan rapportere at han/hun har lært noe.

Implisitt læring er omdiskutert. Kognitivt orienterte forskere antar typisk at læring skjer ved bevisst prosessering av informasjon og er rapporterbar. Forskere som mener å ha påvist implisitt læring antar dermed at andre mekanismer ligger til grunn for læring, for eksempel assosiasjonistiske mekanismer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.