Goodwill, merverdi, godt renommé. I dagligtale er det vanlig å snakke om goodwill som et synonym på godt renommé, eventuelt det å opparbeide seg en fordel ved å gjøre noe positivt eller nyttig for andre. Som regnskapsmessig begrep betegner goodwill en ikke-identifiserbar økonomisk merverdi som oppstår når et selskap kjøper opp et annet selskap. 

Når et selskap kjøper opp et annet selskap skal det innarbeide eiendelene til det andre selskapet i sitt regnskap. Det vanlige da er å verdsette de ulike regnskapsmessige verdiene til virkelig verdi, hvilket danner utgangspunktet for en fordeling av kjøpesummen på de ulike regnskapsmessige postene. Selv om alle de identifiserbare regnskapsmessige postene har blitt fordelt sin rettmessige andel av kjøpesummen er det ganske vanlig at det fortsatt står igjen et beløp som det ikke er mulig å fordele til en identifiserbar regnskapspost.

Dette restbeløpet, residualen, føres opp i regnskapet som goodwill på en egen regnskapslinje på eiendelssiden i balansen. I veldig sjeldne tilfeller kan dette restbeløpet være negativt. I så tilfelle benevnes det ikke goodwill, men badwill.

Regnskapsmessig goodwill kan for eksempel representere verdien av et innarbeidet firmanavn, fast kundekrets, gode forretningsforbindelser, synergieffekter med mer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.