Glemsel, det å ha vansker med eller ikke være i stand til å huske ting man tidligere har erfart eller lært, jf. hukommelse. Glemsel er en funksjon av tid; det er likevel slik at det skjer mest glemsel i de første sekundene og minuttene etter en hendelse, særlig ved forstyrrelser som forhindrer inntrykket fra å bli bearbeidet eller konsolidert.

Ved læring og hukommelse er det vanlig å skille mellom tre faser i en sammenhengende prosess: innlæring, bevaring og gjenhenting. For at noe skal huskes må det først læres, det må videre oppbevares i minnet, og det må kunne hentes frem igjen fra minnet. Glemsel eller dårlig hukommelse kan følgelig komme av utilstrekkelig læring, av at bevaringen av det en gang lærte svikter, eller at det ikke er mulig å kalle frem igjen det lærte stoffet fra minnet. Glemsel pga. sykelige (patologiske) forandringer, fysiske eller psykiske, kalles amnesi eller hukommelsestap.

Glemsel innebærer ikke bare at man husker mindre av et gitt hukommelsesmateriale, men også at det man husker kan ha blitt forvansket eller fordreiet, som regel uten at man selv er klar over hva som er det opprinnelige minnet og hva man kan ha føyd til senere. Dette skyldes at hukommelsen er en aktiv organiserende prosess, hvor man ikke bare gjenhenter, men også prøver å rekonstruere den opprinnelige hendelsen ut fra alle tilgjengelige holdepunkter. Glemsel kan dermed skyldes at man befinner seg i en ny og uvant situasjon hvor slike holdepunkter mangler. I spesielle tilfeller (for eksempel etter en spesielt sjokkerende eller smertefull hendelse) kan tilgangen til opplevelsen synes blokkert. Mer vanlig vil det være at man ikke kommer på det man skal huske fordi nytt stoff eller nye erfaringer blander seg med, og derved forstyrrer gamle erfaringer (retroaktiv interferens), eller at tidligere erfaringer og kunnskaper blander seg og forstyrrer hukommelsen for nyere hendelser (proaktiv interferens).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.