Filosofen Ned Block introduserte det første argumentet for fraværende kvalia. Dette argumentet er et argument mot funksjonalisme: Hvis det kan finnes et system som er funksjonalistisk identisk med et menneske, men som likevel mangler opplevd bevissthet, så kan ikke kvalia inngå i en funksjonalistisk beskrivelse av menneskesinnet.

«Kinas befolkning»-argumentet er kanskje det mest kjente argumentet for fraværende kvalia. Omtrent én milliard mennesker (det som tilsvarer Kinas befolkning) sender radiokommandoer til hverandre, og disse signalene får en kunstig kropp til å realisere menneskelige funksjoner. Intuitivt synes ikke denne måten å realisere menneskelige funksjoner på å medføre noe form for opplevd bevissthet eller kvalia. Dersom det er slik at opplevd bevissthet kan realiseres på denne måten, må vi kunne si at den kinesiske nasjonen er bevisst, noe som intuitivt virker merkelig.

Det er to mulige funksjonalistiske svar på tankeeksperimentet om Kinas befolkning: 1) Man kan «bite i det sure eplet» og hevde at Kinas befolkning, gitt at de virkelig klarer å duplisere en menneskelig funksjon som er opplevd bevisst, vil være i en kollektiv tilstand som er opplevd bevisst. 2) Man kan hevde at en slik duplisering er umulig.

Riktig nok er det vanskelig å se for seg at det i praksis vil la seg gjøre å gjennomføre dette tankeeksperimentet. Imidlertid synes det som at tankeeksperimentet presenterer noe som er teoretisk mulig, og dermed i prinsippet mulig. Derfor velger de fleste funksjonalister å «bite i det sure eplet» og hevde at Kinas befolknings radiokommandoer vil resultere i en form for kollektiv opplevd bevissthet (Se for eksempel Lycan 1987).    

Block, N., 1980, “Troubles with Functionalism,” in Readings in the Philosophy of Psychology Volume 1), N. Block (ed.), Cambridge, MA: Harvard University Press, 268-305.

Lycan, W., 1987, Consciousness, Cambridge, MA: MIT Press

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.