dramatiske selskaper

Dramatiske selskaper, borgerlige dramatiske klubber som vokste frem i Norden fra slutten av 1700-tallet etter dansk mønster. Selskapene ble strengt organisert etter profesjonelt mønster. I motsetning til Danmark fikk også kvinnene være med i de norske selskapene.

Disse teatrene, som også ble kalt borgerlige privatteatre, var en viktig forutsetning for fremveksten av et profesjonelt teater i Norge. De viktigste dramatiske selskapene var de i Oslo (stiftet 1780), Bergen (1794) og Kristiansand (1784).

Repertoaret var tidens borgerlige drama; for eksempel var verker av den tyske dramatikeren August von Kotzebue og Johan Ludvig Heibergs vaudeviller populære. Virksomheten var stor; det det dramatiske selskap i Bergen gav for eksempel hele 27 oppsetninger i 1810/1811-sesongen.

Det ble reist egne teaterbygninger på initiativ av selskapene i flere byer. Selskapet i Oslo hadde lokaler på James Colletts eiendom Grændsehaven, der Centralteatret nå ligger. En ny teaterbygning, Dramatiken, ble reist der i 1802; fra denne er en sal bevart som skuespillerfoajé i Centralteatret. Selskapets teatervirksomhet opphørte i 1838.

I Bergen bygde selskapet i 1799–1800 teaterbygningen på Engen, som senere huset Det norske Theater og Den Nationale Scene, før teateret ble ødelagt av et flyangrep 1944.

Bevart er Trøndelag Teaters bygning, oppført av selskapet i Trondheim i 1816, samt Fredrikshalds Teater i Halden, oppført i 1838, der mye av det originale utstyret, gamle kulisser og lignende er intakt. Teateret i Halden er nå museum, samtidig som det er i bruk til lokal teatervirksomhet og gjestende turnéforestillinger.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg