Etter eldre sjørett kunne skipsføreren i nødstilfeller oppta lån til reisens fortsettelse eller ladningens bevaring eller viderebefordring ved å pantsette (forbodme) skip, frakt eller ladning. For sitt krav på tilbakebetaling og på renter (premie) kunne långiveren bare holde seg til de forbodmede verdier ved reisens avslutning, men i disse verdier fikk han til gjengjeld sjøpant. Bodmeri-instituttet tapte sin betydning etter hvert som de bedrede kommunikasjoner og et mer utviklet bankvesen og forsikringsvesen muliggjorde finansiering på rimelige vilkår. Sjøfartsloven av 1893 gav regler om bodmeri i 6. kapittel, som imidlertid ble opphevet som foreldet 1929.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.