auto-tune

Auto-tune er et verktøy innen digital musikkproduksjon for å korrigere tonehøyden til en stemme slik at den skal kunne treffe en ønsket tone helt presist, enten til bruk på en framføring i sanntid eller på et opptak.

Faktaboks

også kjent som:

autotune

Auto-tune er egentlig navnet på en produktserie fra Antares Audio Technologies fra USA som har tonehøydekorreksjon av stemme som hovedfunksjon. Begrepet auto-tune brukes imidlertid ofte som en samlebetegnelse på denne formen for lydeffekt på stemmen, uansett produsent. Andre produkter som har lignende funksjonalitet er Melodyne fra Celemony og Tune fra Waves. Selv om auto-tune har likhetstrekk med vokoderen når det gjelder effekten den har på stemmen, er teknologien nokså annerledes.

Historikk

Auto-tune ble oppfunnet av matematikeren Andy Hildebrand og kommersielt lansert i 1997 i to versjoner, som programvare og som hardvaremodul. I senere tid er det først og fremst programvareversjonen som er i bruk.

Bruk innen populærmusikk

Den første kjente bruken av auto-tune innen populærmusikk er Chers «Believe» fra 1998. Her ble auto-tune i deler av låten brukt på en måte som fjernet de naturlige tonehøydevariasjonene i sangstemmen, noe som førte til at stemmen fikk et statisk og mekanisert preg. Det unaturlige preget ble forsterket av at de gradvise glidningene mellom to toner som normalt finner sted når noen synger, her ble erstattet av hurtige og unaturlige sprang fra tone til tone ved hjelp av programvaren. Å bruke auto-tune for å framheve nettopp det kunstige preget til effekten har siden blitt svært mye brukt innen mange sjangre innen populærmusikken.

Auto-tune brukes imidlertid også i stor grad innen populærmusikk på en måte som bevarer naturligheten i stemmen. Auto-tune effektiviserer gjerne opptaksprosessen fordi man i stedet for å måtte gjøre gjentatte opptak enkelt kan rette opp «sure» toner ved hjelp av programvaren uten å gjøre stemmen unaturlig.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Bin, S.M. Astrid. 2018. The Show Must Go Wrong: Towards an understanding of audience perception of error in digital musical instrument performance. PhD-avhandling, 83-85. Queen Mary University of London.
  • Brovig-Hanssen, Ragnhild og Anne Danielsen «Autotuned Voices: Alienation and 'Brokenhearted Androids'». I Digital signatures: The impact of digitization on popular music sound, 117-132. MIT Press.
  • Reynolds, Simon. 2018. How Auto-Tune Revolutionized the Sound of Popular Music. Pitchfork. https://pitchfork.com/features/article/how-auto-tune-revolutionized-the-sound-of-popular-music/

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg