Ulriksbanen, svevebane til fjellet Ulriken i Bergen, åpnet 1961. Fra nedre stasjon i Haukelandsbakken til endepunktet 607 moh. har banen en lengde på 1120 m. Den trafikkeres med to gondoler, hver med plass til 25 passasjerer, og turen tar 3 minutter. Timekapasiteten er 375 passasjerer. Passasjerantallet per år ligger på rundt 150 000.

Tanken om en svevebane i Bergen ble lansert av Frithjof Meidell Andersen 1954, et aksjeselskap ble konstituert 1959 og banen bygd av et sveitsisk firma. Årstrafikken kulminerte med 164 000 reisende i 1962. I 1974 var passasjertallet første halvår 91 000, men 9. juli samme år løsnet og styrtet en av gondolene. Fire mennesker omkom i ulykken, og Ulriksbanen ble stengt.

Etter refinansiering ble banen gjenåpnet 1979. Dårlige værforhold og liten trafikk førte imidlertid til underskudd. 1983 overtok Bergen Turlag forretningsførselen, men driften var innstilt 1988–89 på grunn av mangel på kommunal støtte. Bergen kommune, som hadde kausjonert for utleggene, slettet gjelden 1992. Selskapet A/S Nye Ulriksbanen overtok 1992 eieransvaret og gjenåpnet banen og kafeen på toppen. Driften av banen har senere svart seg. Januar–mars 2006 var banen midlertidig stengt grunnet en teknisk svikt.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.