Ulriksbanen

Ulriksbanen med Bergen i bakgrunnen. Ulriken er med sine 643 meter det høyeste av De syv fjell rundt Bergen.
Ulriksbanen av . CC BY 3.0

Ulriksbanen, svevebane (gondolbane) til fjellet Ulriken i Bergen, åpnet i 1961. Fra nedre stasjon i Haukelandsbakken til endepunktet 607 meter over havet har banen en lengde på 1120 meter. Den trafikkeres med to gondoler, hver med plass til 25 passasjerer. Turen tar 3 minutter, og timekapasiteten er 375 passasjerer. Passasjerantallet har økt de siste årene til 216 000 i 2017.

Faktaboks

Også kjent som

Ulriken

Historikk

Tanken om en svevebane i Bergen ble lansert av Frithjof Meidell Andersen i 1954, et aksjeselskap ble konstituert i 1959 og banen bygd av et sveitsisk firma. Årstrafikken kulminerte med 164 000 reisende i i 1962. I 1974 var passasjertallet første halvår 91 000, men 9. juli samme år løsnet og styrtet en av gondolene. Fire mennesker omkom i ulykken, og Ulriksbanen ble stengt.

Etter refinansiering ble banen gjenåpnet i 1979. Dårlige værforhold og liten trafikk førte imidlertid til underskudd. I 1983 overtok Bergen Turlag forretningsførselen, men driften var innstilt i 1988–1989 på grunn av mangel på kommunal støtte. Bergen kommune, som hadde kausjonert for utleggene, slettet gjelden i 1992. Selskapet A/S Nye Ulriksbanen overtok i 1992 eieransvaret og gjenåpnet banen og kafeen på toppen. Driften av banen har senere svart seg. I januar–mars 2006 var banen midlertidig stengt grunnet en teknisk svikt.

Det er planlagt å bygge en ny bane som skal tåle mer vind og øke kapasiteten spesielt i turistsesongen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg