Signalfeil er en hyppig forekommende årsak til driftsforstyrrelser på jernbane og T-bane. I de fleste tilfelle er det ikke signalene selv som er årsak til problemene, men andre forhold som signalsystemene registrerer og av sikkerhetsmessige reagerer på slik at signalet går i rødt (stopp).

Rundt 40% av alle feilene skyldes skinnenes registrering av togene som kjører på de enkelte strekningene. Registreringen gjøres, forenklet sagt, ved at banestrekningen har skinnene delt opp i seksjoner på ca 1000 m, en blokkstrekning. Blokkstrekningene er isolerte, og et eget strømsystem isolert fra togets kjørestrøm, registrerer og teller størrelsen på toget som passerer, og strekningen blir sikret med signaler for at andre tog skal kjøre inn på den. Både i isolasjon og styretransformatorer kan det oppstå feil som fører til at det blir stoppsignal selv om strekningen er tom for tog.

Den andre store feilkilden er knyttet til sporveksler, som det finnes ca 3000 av på det norske jernbanenettet. Disse styres av elektromotorer som det kan oppstå feil i, og det kan komme en gjenstand, f.eks stein eller isbiter som kommer inn i sporvekselen og hindrer den å legge seg i riktig posisjon. Dette er ikke feil ved signalet, men feil som fører til at signalet stopper togtrafikken. Dette utgjør også rundt 40% av signalfeilene. De resterende 20% av feilene ligger i signallys, kabelfremføring og reléer i skringsbokser.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.