Samordnet registermelding i Altinn er et elektronisk (eller papirbasert) skjema som benyttes til registrering og endringer av firmaopplysninger.

Meldingen brukes for å rapportere til myndighetene om en rekke forhold, alt fra etablering til endringer i styre, skifte av revisor, kapitalendringer og adresseendringer, fusjon og fisjon.

Samordnet registermelding har sin bakgrunn i Enhetsregisterloven fra 1995 og Enhetsregisteret som er en del av Brønnøysundregistrene. I stedet for å sende inn meldinger til flere ulike registre, samlet man all informasjonen i ett – riktignok mer omfattende – «samordnet» skjema. Derav navnet.

Etater og andre offentlige institusjoner som hadde krav på informasjon, fikk disse fra Enhetsregisteret.

Gjennom samordnet registermelding i Altinn skjer registrering og endring samtidig i syv offentlige registre, inkludert Enhetsregisteret, Foretaksregisteret og Merverdiregisteret. Løsningen kan brukes for de fleste meldinger og organisasjonsformer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.