Samordnet registermelding i Altinn er et elektronisk (eller papirbasert) skjema som benyttes til registrering og endringer av firmaopplysninger.

Meldingen brukes for å rapportere til myndighetene om en rekke forhold, alt fra etablering til endringer i styre, skifte av revisor, kapitalendringer og adresseendringer, fusjon og fisjon.

Samordnet registermelding har sin bakgrunn i Enhetsregisterloven fra 1995 og Enhetsregisteret som er en del av Brønnøysundregistrene. I stedet for å sende inn meldinger til flere ulike registre, samlet man all informasjonen i ett – riktignok mer omfattende – «samordnet» skjema. Derav navnet.

Etater og andre offentlige institusjoner som hadde krav på informasjon, fikk disse fra Enhetsregisteret.

Gjennom samordnet registermelding i Altinn skjer registrering og endring samtidig i syv offentlige registre, inkludert Enhetsregisteret, Foretaksregisteret og Merverdiregisteret. Løsningen kan brukes for de fleste meldinger og organisasjonsformer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.