Samordnet registermelding i Altinn er et elektronisk (eller papirbasert) skjema som benyttes til registrering og endringer av firmaopplysninger.
Meldingen brukes for å rapportere til myndighetene om en rekke forhold – alt fra etablering til endringer i styret, skifte av revisor, kapitalendringer og adresseendringer, fusjon og fisjon.
Samordnet registermelding har sin bakgrunn i enhetsregisterloven fra 1995 og Enhetsregisteret, som er en del av Brønnøysundregistrene. I stedet for å sende inn meldinger til flere ulike registre, samlet man all informasjonen i ett – riktignok mer omfattende – «samordnet» skjema. Derav navnet.
Etater og andre offentlige institusjoner som hadde krav på informasjon, fikk disse fra Enhetsregisteret.
Gjennom samordnet registermelding i Altinn skjer registrering og endring samtidig i syv offentlige registre, inkludert Enhetsregisteret, Foretaksregisteret og Frivillighetsregisteret. Løsningen kan brukes for de fleste meldinger og organisasjonsformer, men gjelder ikke lenger for registrering i Merverdiavgiftsregisteret.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.