Samordnet registermelding i Altinn er et elektronisk (eller papirbasert) skjema som benyttes til registrering og endringer av firmaopplysninger.

Meldingen brukes for å rapportere til myndighetene om en rekke forhold – alt fra etablering til endringer i styret, skifte av revisor, kapitalendringer og adresseendringer, fusjon og fisjon.

Samordnet registermelding har sin bakgrunn i enhetsregisterloven fra 1995 og Enhetsregisteret, som er en del av Brønnøysundregistrene. I stedet for å sende inn meldinger til flere ulike registre, samlet man all informasjonen i ett – riktignok mer omfattende – «samordnet» skjema. Derav navnet.

Etater og andre offentlige institusjoner som hadde krav på informasjon, fikk disse fra Enhetsregisteret.

Gjennom samordnet registermelding i Altinn skjer registrering og endring samtidig i syv offentlige registre, inkludert Enhetsregisteret, Foretaksregisteret og Frivillighetsregisteret. Løsningen kan brukes for de fleste meldinger og organisasjonsformer, men gjelder ikke lenger for registrering i Merverdiavgiftsregisteret.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg