På kvinnekofta har man større variasjonsmuligheter, men også her følges bestemte regler. Det er vanlig å velge samme fargesammensetning på skulder, rygg, armer og holbi som andre kofter som har vært i familien har, men det finnes ingen regel om at man må følge et familiemønster. Man kan også hente inspirasjon fra andre kofter. Det er en liten kile nederst på hver side, mellom rygg og forstykke. Nederst på ermet pynter man med kledestrimler i ulike farger. Armene syes på med en rød brettet strimmel rundt skuldrene. På alle pyntestrimlene syr man med dobbel nål, med to ulike farger. På kvinnekofta blir ermet gjerne pyntet med flere farger, med rød som dominerende farge. Noen kofter er dekorert med ulike former for sikksakkborder på armen. Halsåpningen er pyntet med en tynn strimmel, som brettes inn som et legg. Fargen på strimmelen er grønn eller i koftas bunnfarge. Rundt halsåpningen er det en rød bred kledestrimmel. Man kan i tillegg pynte med en gul tynn strimmel i kontrastfarge på én eller begge sider av den røde.
Den nederste pyntekanten (holbien) på kvinnekofta består som en hovedregel av kledestrimler i alle koftas farger. Bredden på kledestrimlene varierer. Det blir penest om én av fargene dominerer. Man kan også legge inn tynne striper i kontrastfarger. Nederst syes en strimmel i samme farge som koftas bunnfarge. Denne er ca. to og en halv centimeter bred. Hele holbien rynkes og syes på med en rød brettet kledestimmel imellom. Lengden på en holbi før den syes på, varierer fra fem-seks meter og opp til 15–16 meter. Det vanligste i Sør-Varanger er nok en holbi fra 6 til 9 meter. Den lange holbien rynkes med symaskin og syes på selve kofta. Samme teknikk brukes i Nesseby, Polmak, Karasjok og til dels også i Kautokeino, og muligens også andre steder. Det var tidligere vanlig med en håndvevd rand nederst på holbien, og det er nylig masseprodusert en slik vevd holbirand, der mønsteret har sin opprinnelse i Sør-Varanger. Denne kan kjøpes i husflidbutikk. Det regnes som svært viktig å bruke det lokale mønsteret på en slik vevd holbirand. Dette gjelder for øvrig alle belter og bånd som brukes til kofta. I dag bruker de fleste en strimmel med koftas bunnfarge i stedet for en vevd holbirand. Kvinnekofta har variert og varierer veldig på lengden. Mange i Sør-Varanger foretrekker forholdsvis lange kofter sammenlignet med resten av Finnmark.
I Sør-Varanger er det vanlig å kopiere kvinnekofter som ble produsert og var i bruk i en periode fra slutten av 1800-tallet og fram til rundt 1930. Kopieringen skjer ved at man har en gammel kofte, enten en tilfeldig som man liker, eller en som har tilhørt noen i familien – bestemor, oldemor eller andre slektninger, – og får kopiert denne slik at den passer til en selv. Man kan også ta utgangspunkt i flere ulike gamle kofter og plukke ut detaljer man liker, og sette dem sammen til en ny kofte. Pynten på disse kopierte koftene kan variere en hel del, og mange skiller seg ut fra Inari-kofta på finsk side, særlig på ryggen og skuldrene.
Det som gjør disse gamle koftene spesielle, er måten holbien er sydd på. Man begynner øverst med en kledestrimmel, og for hver strimmel man syr, strekkes tøyet slik at man får en «strutteeffekt». Man avslutter med en strimmel i bunnfargen. Dette er en teknikk som er bevart fra tidligere, og brukes i dag av de som kopierer kofter. Denne måten å sy holbi gir ikke rynker, men gjør at holbien likevel strutter ut. Man finner den samme teknikken på gamle kofter også fra andre steder.
På disse koftene er fargesammensetningene annerledes på rygg og skuldre. Rundt århundreskiftet brukte man færre og smalere strimler på rygg, skuldre, rundt halsen og på ermene. Noen av koftene har fått bredere pyntestrimler, mens andre velger å kopiere bredden på originalkofta. På de gamle koftene brettet man sjelden strimlene på rygg og skuldre og rundt armene. Noen velger å brette strimlene på slike kofter, mens andre legger inn enkle strimler. På de eldre koftene var det ofte sydd inn fire smale kiler (to og to) bak. På kopierte kofter velger man om man vil ha fire eller to kiler. Det er ikke uvanlig å bytte om på grunnfargen, men pynten og holbien blir kopiert. Tidligere sydde man to sømmer, tilsvarende dobbel nål. Man syr med dobbel nål, men noen velger å ikke bruke kontrastfarger. Når man skal kopiere en kofte, kan man altså velge å kopiere utformingen nøyaktig slik den var, eller man kan kopiere fargesammensetningen og bruke moderne prinsipper når man syr. Det er uansett viktig at størrelsen tilpasses brukeren, slik at kofta sitter riktig.
I dag kan man bruke disse kopierte koftene med samme tilbehør som nyere kofter. Mange velger å utelate sjalet over skuldrene fordi det tidligere ikke var vanlig å bruke sjal. Mange velger også å bruke bare en enkel liten sølje. Andre bruker dagens moderne tilbehør, som fargesprakende silkesjal og flere store søljer. De store variasjonene i Sør-Varanger vitner om en levende koftetradisjon i dette området, at det er og har vært kontinuitet og at Sør-Varanger-kofta stadig utvikler seg videre. Det finnes neppe to kofter som er likt dekorert, og det er svært store variasjoner – samtidig som alle fargene i den nederste pyntekanten (holbien) tydelig markerer at koftene er fra Sør-Varanger.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.