Artikkelstart
Ogilvy reklamebyrå ble grunnlagt av David Ogilvy i 1948. Han startet uten kunder og med to ansatte og bygget byrået til å bli et av de åtte største i verden. I dag teller det mer enn 132 kontorer i 83 land.
Faktaboks
- Også kjent som
-
Ogilvy & Mather
Byråets historie er sterkt knyttet til David Ogilvys reklamesyn, tanker og arbeid. Helt fra begynnelsen ønsket han å utvikle et annerledes reklamebyrå, og i landet som «oppfant» den moderne reklamen var det nødvendig med en sterk merkevare.
Ogilvys oppfatning var at reklamebyråets oppgave er å skape reklame som selger, og at den reklamen som selger best, er den som bygger merkevare og at hvert markedstiltak er en langsiktig investering i merkevarens personlighet. Ogilvy har bidratt til å bygge noen av de mest kjente merkevarene i verden: American Express, Sears, Ford, Shell, Barbie, Pond's, Dove, Maxwell House, IBM og Kodak.
Teksten var alltid sentral i Ogilvys reklame, og han har forfattet det som muligens er verdens mest berømte annonseoverskrift: «At 60 miles an hour, the loudest noise in this new Rolls-Royce comes from the electric clock.»
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.