Ogilvy reklamebyrå ble grunnlagt av David Ogilvy i 1948. Han startet uten kunder og med to ansatte og bygget byrået til å bli et av de åtte største i verden. I dag teller det mer enn 132 kontorer i 83 land.
Faktaboks
- Også kjent som
-
Ogilvy & Mather
Byråets historie er sterkt knyttet til David Ogilvys reklamesyn, tanker og arbeid. Helt fra begynnelsen ønsket han å utvikle et annerledes reklamebyrå, og i landet som «oppfant» den moderne reklamen var det nødvendig med en sterk merkevare.
Ogilvys oppfatning var at reklamebyråets oppgave er å skape reklame som selger, og at den reklamen som selger best, er den som bygger merkevare og at hvert markedstiltak er en langsiktig investering i merkevarens personlighet. Ogilvy har bidratt til å bygge noen av de mest kjente merkevarene i verden: American Express, Sears, Ford, Shell, Barbie, Pond's, Dove, Maxwell House, IBM og Kodak.
Teksten var alltid sentral i Ogilvys reklame, og han har forfattet det som muligens er verdens mest berømte annonseoverskrift: «At 60 miles an hour, the loudest noise in this new Rolls-Royce comes from the electric clock.»
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.