Niki Lauda, østerriksk racerkjører. Verdensmester i Formel 1 i 1975 (Ferrari), 1977 (Ferrari) og 1984 (McLaren-Porsche). Lauda hadde problemer med å finansiere sin lideskap for motorsport, til tross for at han var født inn i en rik familie. Lauda kjøpte ved hjelp av banklån seg plass i både March og BRM-teamene. I BRM, til tross for at teamet hadde sett bedre tider, fant Lauda en smule suksess. Teamkamerat Clay Regazzoni ble hentet tilbake til Ferrari for 1974-sesongen, og da Regazzoni snakket pent om Lauda for Enzo Ferrari, ble også Lauda med til Ferrari. Lauda viste seg å være den sterkeste Ferrari-føreren, og da Mauro Forghieri (kontruktør) hadde finpusset konseptet med boxermotor og tverrstående girkasse (Ferrari 313T), var Lauda og Ferrari nærmest uslåelige i 1975. Sesongen 1976 forsatte som 1975, men det hele endret seg brått på Nürburgring under Tysklands Grand Prix, da Lauda nesten omkom i en stygg krasj og brann. Lauda gjorde utrolig raskt comeback, men tapte likevel VM-tittelen til James Hunt. Niki Lauda trosset alle kritikere og vant VM-tittelen tilbake i 1977. Etter et brukbart år for Brabham i 1978, men et svært skuffende 1979, avsluttet Lauda sin F1-karriere. Ron Dennis i McLaren lokket Lauda tilbake igjen i 1982, og med Porsche-motor i hekken, vant Lauda igjen tittelen, et halvt poeng foran Alain Prost. Etter endt F1-karriere (1985) satset Lauda stort på luftfart, og har vært eier av flere egne flyselskap - Lauda Air og Niki. Lauda har også senere vært involvert i F1-teamene til Ferrari og Jaguar, i tillegg til at han vært F1-kommentator for både TV og aviser. Sønnen Mathias Lauda har de siste to sesongene kjørt i DTM for Mercedes.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.