østerriksk racerkjører. Verdensmester i Formel 1 i 1975 (Ferrari), 1977 (Ferrari) og 1984 (McLaren-Porsche). Lauda hadde problemer med å finansiere sin lideskap for motorsport, til tross for at han var født inn i en rik familie. Lauda kjøpte ved hjelp av banklån seg plass i både March og BRM-teamene. I BRM, til tross for at teamet hadde sett bedre tider, fant Lauda en smule suksess. Teamkamerat Clay Regazzoni ble hentet tilbake til Ferrari for 1974-sesongen, og da Regazzoni snakket pent om Lauda for Enzo Ferrari, ble også Lauda med til Ferrari. Lauda viste seg å være den sterkeste Ferrari-føreren, og da Mauro Forghieri (kontruktør) hadde finpusset konseptet med boxermotor og tverrstående girkasse (Ferrari 313T), var Lauda og Ferrari nærmest uslåelige i 1975. Sesongen 1976 forsatte som 1975, men det hele endret seg brått på Nürburgring under Tysklands Grand Prix, da Lauda nesten omkom i en stygg krasj og brann. Lauda gjorde utrolig raskt comeback, men tapte likevel VM-tittelen til James Hunt. Niki Lauda trosset alle kritikere og vant VM-tittelen tilbake i 1977. Etter et brukbart år for Brabham i 1978, men et svært skuffende 1979, avsluttet Lauda sin F1-karriere. Ron Dennis i McLaren lokket Lauda tilbake igjen i 1982, og med Porsche-motor i hekken, vant Lauda igjen tittelen, et halvt poeng foran Alain Prost. Etter endt F1-karriere (1985) satset Lauda stort på luftfart, og har vært eier av flere egne flyselskap - Lauda Air og Niki. Lauda har også senere vært involvert i F1-teamene til Ferrari og Jaguar, i tillegg til at han vært F1-kommentator for både TV og aviser. Sønnen Mathias Lauda har de siste to sesongene kjørt i DTM for Mercedes.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.