Nielsen Media Research AS, ett av to norske datterselskaper av det amerikanske markedsforskningskonsernet The Nielsen Company. De to selskapene har røtter tilbake til Fakta A/S, instituttet for markedsforskning og meningsmåling som ble etablert i 1944 av Leif Holbæk-Hanssen. Det endret senere navn, først til Norges Markedsdata A/S og senere (i 1997) til A C Nielsen Norge AS. A/S Norsk Reklame-Statistikk ble etablert i 1959 som en stiftelse som skulle registrere reklameforbruket i Norge. I 2004 skiftet selskapet navn fra A C Nielsen Reklame-Statistikk AS til Nielsen Media Research AS.

I 2001 ble A C Nielsen en del av VNU, en verdensledende aktør innenfor markedsinformasjon, mediemåling- og informasjon, forretningsmedier og kataloger.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.