Niger har én dagsavis, Le Sahel Quotidien, som utgis av landets informasjonstjeneste (opplag ca. 3000). I 1993 skjedde en liten oppblomsting innen pressen som følge av at sensuren ble opphevet, men allerede i 1996, etter et militærkupp, ble pressefriheten igjen innstrammet. Dette sammen med vanskelige økonomiske forhold har gjort at landets presseflora er svært liten. Per 2004 var det i alt 25 publikasjoner som kom ut noenlunde regelmessig, stort sett uke- og månedsaviser eller -blader.

All kringkastingsvirksomheten skjer gjennom det statlige Office de Radiodiffusion-Télévision du Niger, (ORTN). Sendingene er på fransk og flere afrikanske språk. Den statlige radiostasjonen er La Voix du Sahel, og den statlige TV-stasjonen er Télé-Sahel, som har sendinger hver dag i én kanal. De fleste radioprogrammene er egenproduserte. Siden 1994 har det vært åpnet for privat kringkastingsvirksomhet, og i 2004 er det tre slike stasjoner.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.