IXV (romferge)

Illustrasjon av IXV under tilbakevendingen.
IXV heises om bord i redningsfartøyet etter den vellykkede prøveferden i suborbital bane 11. februar 2015. Landingen fant sted i Stillehavet like vest for Galapagos-øyene.

Artikkelstart

IXV er en betegnelse på et ganske lite, ubemannet romfartøy som ble brukt av den europeiske romorganisasjonen ESA som ledd i arbeidet med å utvikle et fremtidig, gjenbrukbart transportsystem. IXV er videreført i konseptet Space Rider.

Faktaboks

Også kjent som

Intermediate eXperimenteal Vehicle

IXV er formet som et løftskrog-fartøy med flat underside og buet overside, og har altså ikke vinger. Styring og stabilisering oppnås med små rakettmotorer i rommet og to skrogflaps på undersiden bak i atmosfæren.

På en suborbital ferd 11. februar 2015 ble først og fremst tilbakevendingsegenskapene prøvet. Fartøyet ble skutt opp fra den europeiske basen ved Kourou i Fransk Guyana med en Vega bærerakett. Separasjon skjedde i en høyde av 340 km, og IXV fortsatte til 412 km før fartøyet på vei nedover møtte atmosfæren i 120 km med en hastighet på 7,5 km/s, omtrent den samme som ved tilbakevending fra en lav jordbane. Overflatetemperaturen var forventet å komme opp i ca. 1700 grader C, og ble målt på over 300 punkter.

I siste omgang ble et fallskjermsystem benyttet for å redusere hastigheten, og landing fant sted i Stillehavet like vest for Galapagos-øyene. Oppblåste ballonger sørget for at fartøyet holdt seg flytende til det kunne heises om bord i et redningsfartøy.

Innsamlede data ble i første omgang tilført PRIDE (Programme for Reusable In-Orbit Demonstrator for Europe).

IXV
Lengde 5,0 meter
Bredde 2,2 meter
Høyde 1,5 meter
Oppskytningsvekt 1900 kilogram

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg