Gucci

Booties med Guccis klassiske logo integrert i stoffet.
Av .
Lisens: Gjengitt med tillatelse
Gucci veske i kanvas med firmaets lett gjenkjennelige emblem.
Av .
Lisens: Gjengitt med tillatelse

Gucci er et italiensk motehus. Selskapet produserer varer i luksussegmentet.

Faktaboks

Uttale
gˈotʃi

Tidlige år

Gucci ble grunnlagt i Firenze i 1923 av Guccio Gucci (1881–1953) for produksjon og salg av vesker, luksuskofferter og andre lærvarer. Senere kom flere produkter og butikker til også i Roma og Milano, og den første butikken i utlandet ble åpnet i New York i 1953.

Statussymbol

I 1950- og 1960-årene ble Gucci-merket et statussymbol brukt av datidens mest kjente filmstjerner. Motehuset lager personlige motevarer som lærvesker, sko, klær, slips, skjerf, smykker, briller, parfyme og armbåndsur som gjennom design, utførelse, pris og sitt ettertraktede varemerke har vært typiske luksusprodukter i mange tiår.

Familiefeid

Etter grunnleggerens død ble firmaet ledet av hans sønner Aldo og senere Maurizio Gucci, men stadige familiefeider og en overdrevet bruk av varemerket på alle slags lisensprodukter førte til økonomiske problemer.

Oppkjøp og salg

Fra 1987 kjøpte investeringsselskapet Investcorp seg opp i firmaet, og i 1993 solgte Gucci-familien sine resterende aksjer. Gucci ble i 1995 registrert som aksjeselskap, det ble foretatt reorganiseringer som førte til ny vekst, og gruppen overtok fra 1999 flere andre merker. Gucci ble i perioden fra 1999 til 2004 kjøpt opp av det franske handelskonsernet PPR (Pinault-Printemps-Redoute), som i 2013 bytte navn til Kering.

Andre varemerker

Kering omfatter også Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen, Brioni, Boucheron, Pomellato, Dodo, Qeelin, Ulysse Nardin, Girard-Perregaux og Kering Eyewear.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Tonchi, Stefano (2011). Gucci: The making of, Rizzoli International Publications

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg