Erling Lars Dale, norsk professor i pedagogikk, sentral i utviklingen av pedagogikk som utdanningsvitenskap. Dale var professor ved Pedagogisk forskningsinstitutt fra 1995, fast ansatt ved Universitetet i Oslo fra 1976 der han tok sin dr.philos-grad i 1987. Dale markerte seg som en sentral kritiker og fornyer av tenkningen omkring pedagogikkens vitenskapelige egenart. I yngre år var han særlig aktiv i oppgjøret med den vitenskapelige positivismen, mens han senere ble opptatt av å utvikle kriterier og normer for pedagogikk som forskningsdisiplin. Han var også involvert i praktiske spørsmål knyttet til didaktikk, skoleutvikling og elevvurdering. Erling Lars Dale døde brått i september 2011. 

Dale har utgitt en lang rekke bøker, og har over 100 innførsler i BIBSYS.  

  • Pedagogikk og samfunnsforandring (1972)
  • Hva er oppdragelse? (1980)
  • Oppdragelse fri fra «mor» og «far» (1986) 
  • Kunnskapens tre og kunstens skjønnhet (1991) 
  • Den profesjonelle skole (1993)
  • Etikk for pedagogisk profesjonalitet (1997)
  • De strategiske pedagoger (1999) 
  • Kunnskapsregimer i pedagogikk og utdanningsvitenskap (2005)
  • Utdanningsvitenskap og pedagogikk (2011)
  • Full bibliografi kan finnes i CRISTiN 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.