Erling Lars Dale, norsk professor i pedagogikk, sentral i utviklingen av pedagogikk som utdanningsvitenskap. Dale var professor ved Pedagogisk forskningsinstitutt fra 1995, fast ansatt ved Universitetet i Oslo fra 1976 der han tok sin dr.philos-grad i 1987. Dale markerte seg som en sentral kritiker og fornyer av tenkningen omkring pedagogikkens vitenskapelige egenart. I yngre år var han særlig aktiv i oppgjøret med den vitenskapelige positivismen, mens han senere ble opptatt av å utvikle kriterier og normer for pedagogikk som forskningsdisiplin. Han var også involvert i praktiske spørsmål knyttet til didaktikk, skoleutvikling og elevvurdering. Erling Lars Dale døde brått i september 2011. 

Dale har utgitt en lang rekke bøker, og har over 100 innførsler i BIBSYS.  

  • Pedagogikk og samfunnsforandring (1972)
  • Hva er oppdragelse? (1980)
  • Oppdragelse fri fra «mor» og «far» (1986) 
  • Kunnskapens tre og kunstens skjønnhet (1991) 
  • Den profesjonelle skole (1993)
  • Etikk for pedagogisk profesjonalitet (1997)
  • De strategiske pedagoger (1999) 
  • Kunnskapsregimer i pedagogikk og utdanningsvitenskap (2005)
  • Utdanningsvitenskap og pedagogikk (2011)
  • Full bibliografi kan finnes i CRISTiN 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.