Convair 990 Coronado
SDASM Archives.
Lisens: CC BY 2.0

Convair 990 Coronado var et amerikansk firemotors jetdrevet passasjerfly, videreutviklet fra Convair 880. Med en marsjfart på opptil 1000 kilometer i timen, var Coronado sin tids hurtigste passasjerfly i drift.

Faktaboks

Uttale
coronˈado

Historie

Coronado ble utviklet i et forsøk på øke salget av passasjerfly ved å tilby en forbedret utgave av Convair 880, som hadde solgt svært dårlig. Coronado ble levert med førstegenerasjons turbofanmotorer (se flymotor), og hadde bedre drivstofføkonomi og lavere støynivå enn forgjengeren. Det fløy første gang 24. januar 1961, og ble tatt i bruk fra mars 1962, først av flyselskapene American Airlines og Swissair. De siste Coronado passasjerflyene ble tatt ut av bruk i 1987.

Tekniske problemer førte til lave salgstall og kanselleringer, og bare 37 ble bygget, det siste levert i 1963. De store økonomiske tapene med Convair 880 og Coronado første til at Convair trakk seg helt ut av passasjerflymarkedet.

SAS, som selv hadde bestilt to Coronado som senere ble kansellert, leaset to Coronado fra Swissair fra 1962 til 1966.

Spesifikasjoner

Convair 990 Coronado var utstyrt med fire turbofanmotorer, hver med en skyvkraft på 71,4 kilonewton, og flyet hadde kapasitet for opptil 149 passasjerer.

  • Vingespenn: 36,58 meter
  • Lengde: 42,43 meter
  • Maksimal startvekt: 114 761 kilogram
  • Marsjfart: 1000 kilometer i timen, 896 kilometer i timen økonomisk marsjfart
  • Rekkevidde: 5785 kilometer med full nyttelast

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg