Convair 990 Coronado var et amerikansk firemotors jetdrevet passasjerfly, videreutviklet fra Convair 880. Coronado var med en marsjfart på opptil 1000 km/t sin tids hurtigste passasjerfly i drift.

Coronado ble utviklet i et forsøk på øke salget av passasjerfly ved å tilby en forbedret utgave av Convair 880, som hadde solgt svært dårlig. Coronado ble levert med førstegenerasjons turbofanmotorer, se flymotor, og hadde bedre drivstofføkonomi og lavere støynivå enn forgjengeren. Det fløy første gang 24. januar 1961, og ble tatt i bruk fra mars 1962, først av flyselskapene American Airlines og Swissair. De siste Coronado passasjerflyene ble tatt ut av bruk i 1987.

Tekniske problemer førte til lave salgstall og kanselleringer, og bare 37 ble bygget, det siste levert i 1963. De store økonomiske tapene med Convair 880 og Coronado første til at Convair trakk seg helt ut av passasjerflymarkedet.

SAS, som selv hadde bestilt to Coronado som senere ble kansellert, leaset to Coronado fra Swissair fra 1962 til 1966.

Convair 990 Coronado var utstyrt med fire turbofanmotorer, hver med en ytelse på 71,4 kN, og hadde kapasitet for opptil 149 passasjerer.

  • Vingespenn: 36,58 m
  • Lengde: 42,43 m
  • Maksimal startvekt: 114 761 kg
  • Marsjfart: 896 km/t (økonomisk)
  • Rekkevidde: 5785 km med full nyttelast

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.