Convair CV-340, amerikansk tomotors, propelldrevet passasjerfly, videreutvikling av CV-240.

Convair CV-340, brukt av Fred. Olsens Flyselskap.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet. Begrenset gjenbruk

CV-340 fløy første gang 15. oktober 1951, basert på forgjengeren CV-240, med blant annet strukket skrog, lengre vingespenn og høyere passasjerkapasitet. Den første CV-340 ble levert til United Airlines 28. mars 1952, og i alt ble 207 fly produsert. I tillegg ble et antall fly levert det amerikanske flyvåpenet under betegnelsen C-131. En rekke CV-340 ble på 60-tallet modernisert og utstyrt med turbopropmotorer under betegnelsene CV-580 og CV-640.

I Norge ble en enkelt CV-340 brukt av Fred. Olsens Flyselskap 1968-76 for radiokalibrering.

CV-340 var utstyrt med to Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp 18-sylindrede stjernemotorer med en ytelse på 2400 hk hver, og hadde normalt kapasitet for 44-52 passasjerer. Vingespenn 32,10 m, lengde 24,13 m, maksimal startvekt 21 319 kg, marsjfart 457 km/t, rekkevidde med maksimal nyttelast opptil 933 km.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.