Convair CV-340, amerikansk tomotors, propelldrevet passasjerfly, videreutvikling av CV-240.

Convair CV-340, brukt av Fred. Olsens Flyselskap.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet. Begrenset gjenbruk

CV-340 fløy første gang 15. oktober 1951, basert på forgjengeren CV-240, med blant annet strukket skrog, lengre vingespenn og høyere passasjerkapasitet. Den første CV-340 ble levert til United Airlines 28. mars 1952, og i alt ble 207 fly produsert. I tillegg ble et antall fly levert det amerikanske flyvåpenet under betegnelsen C-131. En rekke CV-340 ble på 60-tallet modernisert og utstyrt med turbopropmotorer under betegnelsene CV-580 og CV-640.

I Norge ble en enkelt CV-340 brukt av Fred. Olsens Flyselskap 1968-76 for radiokalibrering.

CV-340 var utstyrt med to Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp 18-sylindrede stjernemotorer med en ytelse på 2400 hk hver, og hadde normalt kapasitet for 44-52 passasjerer. Vingespenn 32,10 m, lengde 24,13 m, maksimal startvekt 21 319 kg, marsjfart 457 km/t, rekkevidde med maksimal nyttelast opptil 933 km.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.