CV-240 fra Norrønafly

Norsk Luftfartsmuseum.

Convair CV-240 var et amerikansk tomotors, propelldrevet passasjerfly.

Historie

CV-240 fra Mey-Air

Norsk Luftfartsmuseum.

CV-240 fløy første gang 16. mars 1947, og var videreutviklet fra det mindre CV-110 som fløy første gang 8. juli 1946. CV-110 var utviklet av Convair etter forespørsel fra American Airlines, men vurdert som for lite og bare ett fly ble bygget. American Airlines tok som første flyselskap i bruk CV-240 i juni 1948. CV-240 var for sin tid en av de mest avanserte flytypene i sin klasse, og ble videreutviklet til de senere CV-340 og CV-440, som igjen dannet grunnlaget for flere serier med turbopropdrevne (se flymotor) passasjerfly.

I alt ble 178 CV-240 produsert, det siste levert i oktober 1950. I tillegg ble det produsert 364 militære T-29 treningsfly basert på CV-240, levert det amerikanske flyvåpenet fra mars 1950 til august 1955.

I Norge ble flytypen først brukt av Norrønafly, for charterturisme fra 1959. CV-240 ble også brukt av Polaris Air Transport og Mey-Air.

Spesifikasjoner

CV-240 var utstyrt med to Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp 18-sylindrede stjernemotorer, hver med en ytelse på 2400 hestekrefter, og flyet hadde normalt kapasitet for 40 passasjerer.

  • Vingespenn: 27,97 meter
  • Lengde: 22,76 meter
  • Maksimal startvekt: 18 956 kilogram
  • Marsjfart: 435 kilometer i timen
  • Toppfart: 558 kilometer i timen ved 16 000 fot (4877 meter)
  • Største operasjonshøyde: 30 000 fot (9144 meter)
  • Rekkevidde: 2897 kilometer med 40 passasjerer

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg