Convair CV-240

Artikkelstart

Convair CV-240 var et amerikansk tomotors, propelldrevet passasjerfly.

Historie

CV-240 tilhørende Norrønafly, fotografert 1959/60.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

CV-240 fløy første gang 16. mars 1947, og var videreutviklet fra det mindre CV-110 som fløy første gang 8. juli 1946. CV-110 var utviklet av Convair etter forespørsel fra American Airlines, men vurdert som for lite og bare ett fly ble bygget. American Airlines tok som første flyselskap i bruk CV-240 i juni 1948. CV-240 var for sin tid en av de mest avanserte flytypene i sin klasse, og ble videreutviklet til de senere CV-340 og CV-440, som igjen dannet grunnlaget for flere serier med turbopropdrevne (se flymotor) passasjerfly.

I alt ble 178 CV-240 produsert, det siste levert i oktober 1950. I tillegg ble det produsert 364 militære T-29 treningsfly basert på CV-240, levert det amerikanske flyvåpenet fra mars 1950 til august 1955.

I Norge ble flytypen først brukt av Norrønafly, for charterturisme fra 1959. CV-240 ble også brukt av Polaris Air Transport og Mey-Air.

Spesifikasjoner

Convair CV-240, brukt av flyselskapet Mey-Air.
.
Lisens: Begrenset gjenbruk

CV-240 var utstyrt med to Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp 18-sylindrede stjernemotorer, hver med en ytelse på 2400 hestekrefter, og flyet hadde normalt kapasitet for 40 passasjerer.

  • Vingespenn: 27,97 meter
  • Lengde: 22,76 meter
  • Maksimal startvekt: 18 956 kilogram
  • Marsjfart: 435 kilometer i timen
  • Toppfart: 558 kilometer i timen ved 16 000 fot (4877 meter)
  • Største operasjonshøyde: 30 000 fot (9144 meter)
  • Rekkevidde: 2897 kilometer med 40 passasjerer

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg