Convair CV-240, amerikansk tomotors, propelldrevet passasjerfly.

CV-240 tilhørende Norrønafly, fotografert 1959/60.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet. Begrenset gjenbruk

CV-240 fløy første gang 16. mars 1947, videreutviklet fra det mindre CV-110 som fløy første gang 8. juli 1946. CV-110 var utviklet av Convair etter forespørsel fra American Airlines, men vurdert som for lite og bare ett fly ble bygget. American Airlines tok som første flyselskap i bruk CV-240 i juni 1948. CV-240 var for sin tid en av de mest avanserte flytypene i sin klasse, og ble videreutviklet til de senere CV-340 og CV-440, som igjen dannet grunnlaget for flere serier med turbopropdrevne passasjerfly.

I alt ble 178 CV-240 produsert, det siste levert i oktober 1950. I tillegg ble det produsert 364 militære T-29 treningsfly basert på CV-240, levert det amerikanske flyvåpenet fra mars 1950 til august 1955.

I Norge ble flytypen først brukt av Norrønafly, for charterturisme fra 1959. CV-240 ble og brukt av Polaris Air Transport og Mey-Air.

Convair CV-240, brukt av flyselskapet Mey-Air.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet. Begrenset gjenbruk

CV-240 var utstyrt med to Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp 18-sylindrede stjernemotorer med en ytelse på 2400 hk hver, og hadde normalt kapasitet for 40 passasjerer. Vingespenn 27,97 m, lengde 22,76 m, maksimal startvekt 18 956 kg, toppfart 558 km/t ved 16 000 fot (4877 m), marsjfart 435 km/t, største operasjonshøyde 30 000 fot (9144 m), rekkevidde med 40 passasjerer opptil 2897 km.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.