Convair CV-240, amerikansk tomotors, propelldrevet passasjerfly.

CV-240 tilhørende Norrønafly, fotografert 1959/60.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet. Begrenset gjenbruk

CV-240 fløy første gang 16. mars 1947, videreutviklet fra det mindre CV-110 som fløy første gang 8. juli 1946. CV-110 var utviklet av Convair etter forespørsel fra American Airlines, men vurdert som for lite og bare ett fly ble bygget. American Airlines tok som første flyselskap i bruk CV-240 i juni 1948. CV-240 var for sin tid en av de mest avanserte flytypene i sin klasse, og ble videreutviklet til de senere CV-340 og CV-440, som igjen dannet grunnlaget for flere serier med turbopropdrevne passasjerfly.

I alt ble 178 CV-240 produsert, det siste levert i oktober 1950. I tillegg ble det produsert 364 militære T-29 treningsfly basert på CV-240, levert det amerikanske flyvåpenet fra mars 1950 til august 1955.

I Norge ble flytypen først brukt av Norrønafly, for charterturisme fra 1959. CV-240 ble og brukt av Polaris Air Transport og Mey-Air.

Convair CV-240, brukt av flyselskapet Mey-Air.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet. Begrenset gjenbruk

CV-240 var utstyrt med to Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp 18-sylindrede stjernemotorer med en ytelse på 2400 hk hver, og hadde normalt kapasitet for 40 passasjerer. Vingespenn 27,97 m, lengde 22,76 m, maksimal startvekt 18 956 kg, toppfart 558 km/t ved 16 000 fot (4877 m), marsjfart 435 km/t, største operasjonshøyde 30 000 fot (9144 m), rekkevidde med 40 passasjerer opptil 2897 km.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.