Bankklagenemnda, klageorgan for kunder av finansforetak opprettet 1. oktober 1988.

Bak nemnda står Forbrukerrådet, Finansnæringens Hovedorganisasjon, Sparebankforeningen, Finansieringsselskapenes Forening og Verdipapirfondenes Forening.

Nemnda behandler rettstvister der en kunde og et finansforetak ikke kommer til enighet om en sak. Nemndas uttalelser er rådgivende, men følges i hovedsak av finansforetakene. Klagesaksbehandlingen er gratis for kundene.

Bankklagenemnda har et fast sekretariat som utreder sakene, og avgjør dem administrativt hvis mulig. Selve nemnda består av en nøytral leder/nestleder, samt to representanter fra henholdsvis forbrukersiden og bransjesiden.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.