Bankklagenemnda

Bankklagenemnda var et klageorgan for kunder av finansforetak opprettet 1. oktober 1988. I 2010 ble Bankklagenemnda og Forsikringsskadenemnda slått sammen til Finansklagenemnda, og bankklagenemnda heter nå Finansklagenemnda Bank.

Bak Bankklagenemnda sto Forbrukerrådet, Finansnæringens Hovedorganisasjon, Sparebankforeningen, Finansieringsselskapenes Forening og Verdipapirfondenes Forening.

Nemnda behandlet rettstvister der en kunde og et finansforetak ikke kom til enighet om en sak. Nemndas uttalelser var rådgivende, men ble i hovedsak fulgt av finansforetakene. Klagesaksbehandlingen var gratis for kundene.

Bankklagenemnda hadde et fast sekretariat som utredet saker, og avgjorde dem administrativt hvis mulig. Selve nemnda besto av en nøytral leder/nestleder, samt to representanter fra henholdsvis forbrukersiden og bransjesiden. Dette arbeidet blir nå videreført i Finansklagenemnda Bank.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg