Bankklagenemnda var et klageorgan for kunder av finansforetak opprettet 1. oktober 1988. I 2010 ble Bankklagenemnda og Forsikringsskadenemnda slått sammen til Finansklagenemnda, og bankklagenemnda heter nå Finansklagenemnda Bank.

Bak Bankklagenemnda sto Forbrukerrådet, Finansnæringens Hovedorganisasjon, Sparebankforeningen, Finansieringsselskapenes Forening og Verdipapirfondenes Forening.

Nemnda behandlet rettstvister der en kunde og et finansforetak ikke kom til enighet om en sak. Nemndas uttalelser var rådgivende, men ble i hovedsak fulgt av finansforetakene. Klagesaksbehandlingen var gratis for kundene.

Bankklagenemnda hadde et fast sekretariat som utredet saker, og avgjorde dem administrativt hvis mulig. Selve nemnda besto av en nøytral leder/nestleder, samt to representanter fra henholdsvis forbrukersiden og bransjesiden. Dette arbeidet blir nå videreført i Finansklagenemnda Bank. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.