Bankklagenemnda var et utenrettslig tvisteløsningsorgan for kunder av finansforetak opprettet 1. oktober 1988. I 2010 ble og Forsikringsskadenemnda slått sammen til Finansklagenemnda, og bankklagenemnda heter nå Finansklagenemnda Bank.

Bak Bankklagenemnda sto Forbrukerrådet, Finansnæringens Hovedorganisasjon, Sparebankforeningen, Finansieringsselskapenes Forening og Verdipapirfondenes Forening.

Nemnda behandlet rettstvister der en kunde og et finansforetak ikke kom til enighet om en sak. Nemndas uttalelser var rådgivende, men ble i hovedsak fulgt av finansforetakene. Klagesaksbehandlingen var gratis for kundene.

Bankklagenemnda hadde et fast sekretariat som utredet saker, og avgjorde dem administrativt dersom det var mulig. Selve nemnda besto av en nøytral leder/nestleder, samt to representanter fra henholdsvis forbrukersiden og bransjesiden. Dette arbeidet blir nå videreført i Finansklagenemnda Bank.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg