Innkjøp er handlinger som gir en bedrift eller institusjon rett til å bruke eller videreselge produkter fra en produsent eller et mellomledd i verdikjeden.

Slike innkjøpsbeslutninger utføres gjerne av profesjonelle innkjøpere eller innkjøpsorganisasjoner der logistikk- og markedsføringsavdelingen sammen med andre berørte parter deltar.

Internasjonal konkurranse med stadig mer krevende kunder fører med seg behov for å ta i bruk stadig mer effektive informasjonsteknologiske logistikk-løsninger (som for eksempel just-in-time).

Profesjonelle innkjøpere er gjerne medlemmer av nasjonale og internasjonale organisasjoner (som NIMA – Norsk Forbund for Innkjøp og Logistikk, SILF; Sveriges inkøps- och logistikförbund og IFPMM; International Federation of Purchasing and Material Management i USA).

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg