Trykkluftbremser er bremser for jernbanetog, kjøretøyer eller roterende maskiner hvor bremseklossene presses inn mot bremsebanen ved hjelp av trykkluft.

Amerikaneren G. Westinghouse fikk patent på en trykkluftbremse for jernbanevogner 1868. Til å begynne med ble bremsene satt på ved at bremseledningen ble tilført luft fra en trykktank. Senere gikk man over til å la systemet stå under trykk når bremsene var av. Ved å slippe luft ut av ledningen beveges en ventil på den enkelte vogns trykkluftbeholder slik at luft fra denne trykker bremseklossene på. Ved på nytt å sette hovedledningen under trykk, beveges ventilene igjen og fjærer trekker klossene fra. Dette bremsesystemet gir høyeste sikkerhet da en feil som lekkasje med trykkfall fører til at bremsene automatisk settes på.

Det opprinnelige systemet ble videreutviklet av blant annet tyskerne Knorr og Hildebrann. Deres system er siden 1926 internasjonal standard for jernbaner som har trykkluftbremser, deriblant de skandinaviske.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg