Trykkluftbremser, bremser for jernbanetog, kjøretøyer eller roterende maskiner hvor bremseklossene presses inn mot bremsebanen ved hjelp av trykkluft. Amerikaneren G. Westinghouse fikk patent på en trykkluftbremse for jernbanevogner 1868. Til å begynne med ble bremsene satt på ved at bremseledningen ble tilført luft fra en trykktank. Senere gikk man over til å la systemet stå under trykk når bremsene var av. Ved å slippe luft ut av ledningen beveges en ventil på den enkelte vogns trykkluftbeholder slik at luft fra denne trykker bremseklossene på. Ved på nytt å sette hovedledningen under trykk, beveges ventilene igjen og fjærer trekker klossene fra.

Det opprinnelige systemet ble videreutviklet av bl.a. tyskerne Knorr og Hildebrann. Deres system er siden 1926 internasjonal standard for jernbaner som har trykkluftbremser, deriblant de skandinaviske.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.