Programmatisk reklamekjøp er automatisert kjøp og salg av nettannonser via en børs, og baserer seg på nøye definerte målgrupper med bakgrunn i informasjon om leserenes kjønn, alder, brukerhistorie og preferanser. Annonsene legges ut for salg og annonsørene legger inn bud for hva de kan tenke seg å betale basert på forutbestemte kriterier. Når kriteriene for kjøpet stemmer skjer annonsekjøpet automatisk, gjerne i flere medier samtidig, og annonsen vises i sanntid.

Programmatisk reklamekjøp er primært en ny måte å kjøpe annonser på, men på grunn av det store lageret av ubrukte annonseplasser har metoden blitt kritisert for å være uoversiktlig, ha mange skjulte gebyrer og provisjoner samt dårlig kontroll med hvor annonsene blir plassert.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.