Programmatisk reklamekjøp er automatisert kjøp og salg av nettannonser via en børs, og baserer seg på nøye definerte målgrupper med bakgrunn i informasjon om lesernes kjønn, alder, brukerhistorie og preferanser. Annonsene legges ut for salg og annonsørene legger inn bud for hva de kan tenke seg å betale basert på forutbestemte kriterier. Når kriteriene for kjøpet stemmer skjer annonsekjøpet automatisk, gjerne i flere medier samtidig, og annonsen vises i sanntid.

Programmatisk reklamekjøp er primært en ny måte å kjøpe annonser på, men på grunn av det store lageret av ubrukte annonseplasser har metoden blitt kritisert for å være uoversiktlig, ha mange skjulte gebyrer og provisjoner samt dårlig kontroll med hvor annonsene blir plassert.

Omsetningen av programmatisk reklame i Norge var 874,5 millioner kroner i 2019, ifølge Medienorge.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg