Programmatisk reklamekjøp er automatisert kjøp og salg av nettannonser via en børs, og baserer seg på nøye definerte målgrupper med bakgrunn i informasjon om lesernes kjønn, alder, brukerhistorie og preferanser. Annonsene legges ut for salg og annonsørene legger inn bud for hva de kan tenke seg å betale basert på forutbestemte kriterier. Når kriteriene for kjøpet stemmer skjer annonsekjøpet automatisk, gjerne i flere medier samtidig, og annonsen vises i sanntid.
Programmatisk reklamekjøp er primært en ny måte å kjøpe annonser på, men på grunn av det store lageret av ubrukte annonseplasser har metoden blitt kritisert for å være uoversiktlig, ha mange skjulte gebyrer og provisjoner samt dårlig kontroll med hvor annonsene blir plassert.
Omsetningen av programmatisk reklame i Norge var 874,5 millioner kroner i 2019, ifølge Medienorge.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.