Prestasjonsmåling, løpende oppfølging av nøkkelparametre underveis i et prosjekt for å avdekke mulige problemer eller god praksis som må videreføres.
Prestasjonsmåling som et verktøy for å identifisere behov for forbedringer og stimulere ønsket adferd er velkjent fra bransjer der arbeids- eller forretningsprosesser repeteres et stort antall ganger og der små forbedringer kan gi stor kumulativ effekt. I prosjekter, som per definisjon er unike tiltak, har slik måling vært mindre utbredt da oppgaver og prosesser er skreddersydde den enkelte prosjekt. I stedet har man anvendt ulike tilnærminger til å vurdere et prosjekts modenhet for å igangsettes eller vurdere dets gjennomføring og effekt i etterkant.
Etter hvert har det blitt utviklet tilnærminger og verktøy for mer løpende prestasjonsmåling gjennom et prosjekts varighet. For dette har man utnyttet forskning som har avdekket fellesnevnere på tvers av mange typer prosjekter om beste praksis som bidrar til et vellykket prosjekt eller som kan føre til et mislykket prosjekt ved fravær av disse.
Formålet med slik løpende prestasjonsmåling er dels å fremskaffe data og informasjon prosjektteamet kan benytte for å reflektere over prosjektets arbeidsmåter og resultater og dels identifisere konkrete styrker og svakheter ved prosjektet, slik at man sørger for at god praksis opprettholdes og svake sider forbedres.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.