Å skape en bestemt oppfatning og omdømme i folks bevissthet av et produkts egenartede egenskaper på en måte som gir produktet en posisjon i forhold til tilsvarende egenskaper ved konkurrerende produkter. Et vaskepulvermerke kan for eksempel posisjoneres relativt til andre merker med hensyn til skånsomhet, vaskekraft, allergisikring, flekkfjerning og pris. Posisjonering er tydeligst i markeder der produktene er iddentitetsskapende for innehaveren, f eks i bilmarkedet. Volvo er «sikkerhetsbilen» og BMW er «kjøreglede.»

Emballasjedesign og produktets utseende vil også kunne kommunisere en posisjon i forhold til for eksempel bruksvennlighet, trygghet etc. Hensikten er å skape en dertil egnet image av produktet og dets egenart i forbrukernes bevissthet. Både formen og innholdet i budskapet relateres til behov og livsstil som gjør seg gjeldende i målgruppen.

Se produktdifferensiering. Se også merkevarebygging, profilering, image og logo.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.