posisjonering - markedsføring

Posisjonering er å skape en bestemt oppfatning og omdømme i folks bevissthet av et produkts egenartede egenskaper på en slik måte som gir produktet en posisjon i forhold til tilsvarende egenskaper ved konkurrerende produkter.

Et vaskepulvermerke kan for eksempel posisjoneres relativt til andre merker med hensyn til skånsomhet, vaskekraft, allergisikring, flekkfjerning og pris. Posisjonering er tydeligst i markeder der produktene er identitetsskapende for innehaveren, f eks i bilmarkedet. Volvo er «sikkerhetsbilen» og BMW er «kjøreglede.»

Emballasjedesign og produktets utseende vil også kunne kommunisere en posisjon i forhold til for eksempel bruksvennlighet, trygghet etc. Hensikten er å skape en dertil egnet image av produktet og dets egenart i forbrukernes bevissthet og dra nytte av tidligere investeringer. Både formen og innholdet i budskapet relateres til behov og livsstil som gjør seg gjeldende i målgruppen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg