posisjonering (markedsføring)

Artikkelstart

Posisjonering er å skape en bestemt oppfatning og omdømme i folks bevissthet av et produkts egenartede egenskaper på en slik måte som gir produktet en posisjon i forhold til tilsvarende egenskaper ved konkurrerende produkter.

Et vaskepulvermerke kan for eksempel posisjoneres relativt til andre merker med hensyn til skånsomhet, vaskekraft, allergisikring, flekkfjerning og pris. Posisjonering er tydeligst i markeder der produktene er identitetsskapende for innehaveren, for eksempel i bilmarkedet: Volvo er «sikkerhetsbilen», og BMW er «kjøreglede».

Emballasjedesign og produktets utseende vil også kunne kommunisere en posisjon i forhold til for eksempel brukervennlighet, trygghet og så videre. Hensikten er å skape en dertil egnet image av produktet og dets egenart i forbrukernes bevissthet og dra nytte av tidligere investeringer. Både formen og innholdet i budskapet relateres til behov og livsstil som gjør seg gjeldende i målgruppen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg