Kvalitetsstyring er en betegnelse på koordinerte aktiviteter for å rettlede og styre en organisasjon når det gjelder kvalitet.

Arbeidet for å oppnå kvalitet i produkter foregikk inntil midten av 1900-tallet stort sett ved sluttkontroll etter at enhetene var produsert. De enhetene som ikke tilfredsstilte spesifikasjonene, ble reparert eller vraket.

Dette var kostbart og ineffektivt, og man begynte å vektlegge måling og overvåking av fremstillingsprosessene og gjøre justeringer i prosessene når de kom ut av kontroll eller drev utenfor spesifikasjonene. Dermed kunne problemer synliggjøres og rettes på før de førte til feil i produktene.

Prinsippene for kvalitetsstyring gjelder uavhengig av om organisasjonen fremstiller fysiske produkter eller tjenester. Alle skal ha ansvar for kvalitet i eget arbeid, men ledelsen har ansvar for at virksomheten har et fungerende kvalitetssystem, at kvaliteten er under kontroll og at det er kontinuerlig fokus på kvalitetsforbedring.

International Organization for Standardization utvikler standarder for kvalitetsstyring. Den norske varianten, utviklet av Standard Norge, kalles NS-EN ISO 9000.

NS-EN ISO 9000-serien, kalt Systemer for kvalitetsstyring, beskriver åtte prinsipper for kvalitetsstyring og omfatter kundefokus, lederskap, personellets engasjement, prosessorientering, systemtankegang, kontinuerlig forbedring, beslutninger basert på fakta, samt forhold mellom kunde og leverandør basert på gjensidig nytte.

Kvalitetstyringssystem

Kvalitetstyringssystem, ofte bare kalt kvalitetssystem, er et hjelpemiddel for styring av virksomhetens drift og oppnåelse av planlagte resultater. Det forenkler opplæring og sikrer at arbeidet utføres som planlagt.

Det kan være en del av en kontraktsmessig avtale og letter ekstern kvalitetsrevisjon og tilsyn. Det kan også gi grunnlag for sertifisering eller akkreditering. Kvalitetssystemet kan med fordel integreres med systemer for miljøstyring, sikkerhetsstyring, økonomistyring og så videre. Kvalitetssystemet er dokumentert i en kvalitetshåndbok.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg