Interessentanalyse er en prosess for å vurdere konsekvensene av en beslutning for ulike parter, interessentene. En beslutning i denne sammenhengen kan være å gjennomføre et prosjekt eller en aktivitet.

Det finnes ulike metoder for å gjennomføre en interessentanalyse i et prosjekt. Noen vanlige trinn i en slik prosess er:

  1. Identifisering og kartlegging av interessenter.
  2. Analyse av krav, behov og forventninger som hver enkelt interessent antas å ha i prosjektet.
  3. Prioritering av hvilken innflytelse og interesse hver enkelt interessent har / bør ha, interessentene kan da plasseres i en interessentmatrise.
  4. Utvikling av strategi for håndtering av interessentene, blant annet samarbeids- og kommunikasjonsstrategi.

En matrise som angir interessentenes interesse i prosjektet langs den ene aksen og deres innflytelse langs den andre, kalles en interessentmatrise.

Matrisen gir grunnlag for fire hovedstrategier for håndtering av interessentene:

  • Tett oppfølging – dette er prosjektets nøkkelspillere.
  • Tilfredsstilles – dette er gjerne myndigheter og leverandører.
  • Holdes informert – dette er gjerne interesseorganisasjoner og personer eller organisasjoner som vil kunne være i opposisjon til prosjektet.
  • Minimal innstas – dette er personer eller organisasjoner som ikke har interesse i prosjektet og ikke sitter i en maktposisjon overfor prosjektet.
  • Karlsen, J. T. (2017). Prosjektledelse: fra initiering til gevinstrealisering. Oslo: Universitetsforlaget.
  • Rolstadås, A., Olsson, N., Johansen, A. & Langlo, J. A. (2014). Praktisk prosjektledelse – fra idé til gevinst. Trondheim: Fagbokforlaget.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.