Hjulmaker, hjul- og vognmaker, utøver av eget håndverksfag i Norge fra midten av 1500-tallet. Mange hjulmakere laget også hjul til møller og sagbruk. Vogner og sleder kunne bli utstyrt med fine arbeider i treskurd, og ikke sjelden var det bilthuggere (billedskjærere) som ble vogn- og hjulmakere. Hjulmakerne hadde en sterk ekspansjon da veibygging og reisetrafikk tok til for alvor, men på slutten av 1800-tallet ble den første hjulfabrikken opprettet, og flere fulgte. Den første tiden etter at bilene kom, fikk hjulmakere og vognmakere nye oppgaver, og etter hvert fikk yrket betegnelsen hjul- og karosserimaker. Nå er karosserimaker eget lærefag, mens hjulmakerfaget bare holdes i hevd av noen meget få utøvere. Det er i Norge ingen offentlig godkjent opplæring i faget (2005).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.