Elektronisk publisering, offentliggjøring av informasjon ved hjelp av elektroniske medier, som f.eks. Internett eller CD-ROM. I enkelte sammenhenger brukes begrepet også om innslaget av informasjonsteknologi i tilblivelsen av utgivelsen.

Elektronisk publisering har åpnet helt nye muligheter for presentasjon og distribusjon av flere typer informasjon. Tilgangen til informasjon ved søking og navigering gir flere muligheter for gjenfinning av informasjon enn tradisjonelle, trykte utgivelser. Videre står hypertekst sentralt som begrep, noe som gir rask tilgang til beslektet informasjon. Elektronisk publisering innebærer også muligheten for å offentliggjøre flere informasjonstyper i sammenheng; lyd, video, animasjon og simuleringer kan gjengis sammen med de tradisjonelle informasjonstypene tekst og bilde. Det er særlig i utformingen av forholdet mellom de ulike informasjonstypene og måten informasjonen kan hentes frem som innebærer de største utfordringene ved elektronisk publisering.

Distribusjon av elektroniske utgivelser skjer på flere måter; til å begynne med ble mindre utgivelser distribuert på disketter, men med lanseringen av CD-ROM ble det mulig å utgi langt større informasjonsmengder. I dag er Internett en stadig viktigere utgivelsesmåte.

Generelt er fremstilling og distribusjon av elektroniske utgivelser billigere enn trykte medier, men den redaksjonelle bearbeidelsen og kostnadene forbundet med utgivelse av flere informasjonstyper krever større kostnader enn de trykte.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.