Dragshow, drag, scenisk opptreden der skuespillerne opptrer kledt som det motsatte kjønn, ofte i outrert form. Uttrykket drag stammer fra en rettssak i New Orleans 1887, der tiltalte hadde utført et ran utkledt som kvinne, og der det fellende bevis var kjolen som var slept (dragged) gjennom søla. Fenomenet har røtter i klassisk gresk og japansk teater og i engelsk renessanseteater, der menn spilte alle kvinnerollene; det har også vært hevdet at betegnelsen stammer fra Shakespeares tid. I moderne tid har drag oppstått i homofile og militære, altså mannsdominerte miljøer, som en grovkornet imitasjonsform, ofte i form av miming til playback av kvinnelige stjerner fra teater, film og musikkliv.

Siden slutten av 1800-tallet har drag vært et viktig element i engelsk music hall og vaudeville. Mest kjent her er kvinneimitatoren Danny La Rue. Det er imidlertid dragkulturen i 1920- og 1930-årenes forlystelsesliv i Paris og Berlin som har vært den viktigste inspirasjonskilden for den oppblomstringen formen har fått i Skandinavia i 1980-årene. Grupper som After Dark i Sverige og The Great Garlic Girls i Norge brakte formen ut til et større publikum særlig i årene 1985–90. Fenomenet medførte at også institusjonsteatrene igjen begynte å leke seg med å la menn spille kvinner og omvendt (bl.a. i noen av Stein Winges forestillinger). Den amerikanske musikalsuksessen La Cage Aux Folles (1983, oppført i Norge 1987) brukte drag som element i den moderne homofile frigjøringskampen, videreført i filmen Victor/Victoria (1983, sceneversjon på Broadway 1995). Til groteskvarianten hører den australske Dame Edna og hennes norske lillesøster, Flettfrid Andresen i Jacob Margido Esps frodige og frittalende skikkelse.

Kvinnelige dragartister er mer uvanlig, men har vært representert ved Marlene Dietrich, som i sine sceneshow ofte opptrådte i mannsklær og sang kjærlighetssanger til kvinner.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.