Dragshow, drag, scenisk opptreden der skuespillerne opptrer kledt som det motsatte kjønn, ofte i outrert form. Uttrykket drag stammer fra en rettssak i New Orleans 1887, der tiltalte hadde utført et ran utkledt som kvinne, og der det fellende bevis var kjolen som var slept (dragged) gjennom søla. Fenomenet har røtter i klassisk gresk og japansk teater og i engelsk renessanseteater, der menn spilte alle kvinnerollene; det har også vært hevdet at betegnelsen stammer fra Shakespeares tid. I moderne tid har drag oppstått i homofile og militære, altså mannsdominerte miljøer, som en grovkornet imitasjonsform, ofte i form av miming til playback av kvinnelige stjerner fra teater, film og musikkliv.

Siden slutten av 1800-tallet har drag vært et viktig element i engelsk music hall og vaudeville. Mest kjent her er kvinneimitatoren Danny La Rue. Det er imidlertid dragkulturen i 1920- og 1930-årenes forlystelsesliv i Paris og Berlin som har vært den viktigste inspirasjonskilden for den oppblomstringen formen har fått i Skandinavia i 1980-årene. Grupper som After Dark i Sverige og The Great Garlic Girls i Norge brakte formen ut til et større publikum særlig i årene 1985–90. Fenomenet medførte at også institusjonsteatrene igjen begynte å leke seg med å la menn spille kvinner og omvendt (bl.a. i noen av Stein Winges forestillinger). Den amerikanske musikalsuksessen La Cage Aux Folles (1983, oppført i Norge 1987) brukte drag som element i den moderne homofile frigjøringskampen, videreført i filmen Victor/Victoria (1983, sceneversjon på Broadway 1995). Til groteskvarianten hører den australske Dame Edna og hennes norske lillesøster, Flettfrid Andresen i Jacob Margido Esps frodige og frittalende skikkelse.

Kvinnelige dragartister er mer uvanlig, men har vært representert ved Marlene Dietrich, som i sine sceneshow ofte opptrådte i mannsklær og sang kjærlighetssanger til kvinner.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.