Cocktailparty-fenomenet, det at vi fokuserer oppmerksomhet mot relevant informasjon og overser bakgrunnsstøy. Eksempelvis kan vi føre en samtale i et støyende cocktailparty selv om andre snakker høylydt rundt oss (derav navnet). Fenomenet innebærer både frivillig og ufrivillig oppmerksomhetsskifter: Man kan velge å følge en samtale, men også ufrivillig bli dratt inn i en samtale hvis relevant informasjon vekker oppmerksomhet.

Colin Cherry var den første som undersøkte dette fenomenet (1953). Hans og senere studier har gjerne brukt dikotisk lytting som metode. Her får forsøkspersonen ulik informasjon til hvert av ørene og får instruks om å lytte til informasjon fra en av sidene. Slike studier har vist at forsøkspersoner kan blokkere ut informasjon gitt til ett øre og kun fokusere på meldingen gitt til det andre. I tillegg kan enkelte ord, for eksempel personens eget navn, oppfattes fra den siden man er instruert til å overse.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.