Skansen jernbanebru, i Trondheim, ble tatt i bruk for jernbanetrafikk 22. mars i 1918. Det er en type klaffe- eller vippebru, med kontravekt opphengt i et bjelkeparallellogram, med motorer og tannhjul for å løfte og senke klaffen på brua. Det bevegelige bruspennet har en lengde på 52 meter.

Brua er konstruert av den amerikanske ingeniøren Joseph B. Strauss, med Strauss Bascule Bridge i Chicago som forbilde. Samme Strauss var for øvrig ansvarlig for den verdenskjente Golden Gate Bridge i San Francisco.

Brua er den eneste i sitt slag i Norge, og i resten av verden er det bare få bruer igjen med tilsvarende konstruksjon. Brua er siden 2005 fredet av Riksantikvaren som kulturminne.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.