Sjøsamedrakten fra Porsanger

Barnas drakter er i snittet lik de voksnes, men har som oftest litt mindre og enklere dekor. Vottene er strikket i koftas farger. Skotøyet er skaller. Jentas skaller er sydd av skinnet på reinsdyrets skalle, derav navnet. Guttens skaller er bruksskaller. De er derfor ikke så pyntet, og er sydd av leggskinn av reinsdyr med tykkere pels.

Sjøsamedrakten fra Porsanger
Av .
Sjøsamiske kofter i flere farger.

Det blir brukt små søljer på kvinnekoftene, mens mennene har spenner på sine kofter. Koftenes lengde skiller dem fra mange andre samiske kofter.

Sjøsamiske kofter i flere farger.
Av .
Sjøsamedrakten fra Porsanger
Sjøsamedrakten fra Porsanger
Av .
Dorkknapp

Dette er en såkalt dork-knapp, som ble benyttet på venstre side av dorkens oppstående krage. Denne er fra tidlig 1800-tall. Knappen er i dag tatt i bruk som smykke på beltekjedet, som henger ned fra enden av beltet. Knappen utgjør avslutningen på kjedet.

Dorkknapp
Av /Norsk bunadleksikon.
Sjøsamedrakten fra Porsanger

De hvite strikkevottene som mennene bruker har en farget bord øverst. Mønsteret tilhører denne familien som bruker votten. Småbygder og familier har ofte sine egne vottemønstre.

Sjøsamedrakten fra Porsanger
Av .
Sjøsamedrakten fra Porsanger

På 1700-tallet ble det i Porsanger brukt en slik mannslue. Den lille dusken på lua er laget av fire kledebiter i koftas dekorfarger. Korssymbolet er sydd bak på mannskoftas krave. Det gule korssymbolet er klede som er brodert med tinntråd. Rund korset er det plass til å sy på kråkesølv.

Sjøsamedrakten fra Porsanger
Av .
Sjøsamedrakten fra Porsanger

Vevd belte med dekor fra et gammelt mønster. Til høyre: belte av klede med tinntrådsøm, dekor med kledebiter og kant av farget skinn.

Sjøsamedrakten fra Porsanger
Av .
Porsangerlua

Den gamle Porsangerlua for kvinner er tatt i bruk igjen. Lua er av klede og mønstret tøy med glans. Denne lua har ikke vært i bruk siden 1940. Vanligvis brukes et lite halstørkle, men frynsetørkle blir også brukt. Den gule pynten på beltet er brodert med tinntråd og er et gammelt samisk symbol på korset.

Porsangerlua
Av .

Sjøsamedrakten fra Porsanger er en samisk kofte som i en lengre periode var gått ut av bruk, men som rundt tusenårsskiftet ble revitalisert. Dagens drakt er derfor laget etter bilder og skriftlige nedtegnelser av sjøsamiske klær i Nord-Troms og Vest-Finnmark fra 1700- til 1900-tallet. Kofta er tilpasset dagens ønsker og behov.

Bakgrunn

Ingen vet nøyaktig hvor gammel drakttradisjonen i Porsangerområdet er, men det fins kilder som viser tilbake til 1500-tallet.

På begynnelsen av 1900-tallet ble Karasjok-kofta brukt stadig oftere i Porsanger, og til slutt tok den helt over, og både manns- og kvinnekofta gikk ut av bruk. Kvinnelua var derimot ennå i bruk på midten av 1900-tallet. Lua ble imidlertid byttet ut med den røde kledelua fra Karasjok.

Porsangerkofta er også påvirket av kystsamekofta i Lyngenområdet. Ole Thomassen, som bodde i Billefjord fra 1884 til sin død i 1926, skriver i sine Nedtegnelser om Lappene i Porsanger med tillegg av lappene i Lyngen, at «mannsklærne fra Porsanger er de samme som i Lyngen med undtagelse av vest, undertrøie og underbenklær». Han skriver videre at kvinnene i Porsanger bruker «også hovedsakelig de samme klæsplagg som i Lyngen, men undertrøie, sjal, bittok, skjørt og forklæ mangler. Isteden for undertøiet har de en kofte av bolstertøi, (gærrolinegakti). De bruker en sommerlue og en vinterlue».

Utsmykkingen på kofta var bondesølv og tinntrådbroderier, spesielt på belter og punger. Brodering med tinntråd skal ifølge Åke Barch være en genuin samisk kunst med røtter langt tilbake i tid. Johannes Schefferus beretter i sin bok Lapponia fra 1673 om samenes spesialitet – å dekorere med tynn tinntråd som ble sydd fast til stoffet med små sømsting. Denne teknikken kalles tinntrådsøm eller tinntrådbroderi, men er ikke broderi i vanlig forstand, man syr ikke eller broderer med selve tinntråden. Tinntråden ble tidligere laget av tynne, støpte tinnstenger som mens de er varme trekkes gjennom stadig mindre hull i et stykke reinhorn for så å bli surret rundt en dyresene. Denne tråden ble så formet til og festet til stoffet med sømsting. I gamle skrifter er kofta i Porsanger skildret som en malerisk og flatterende samisk drakt, stilren og vakker, og dessuten som en funksjonell drakt som er behagelig å ha på.

I løpet av 1800-tallet forsvant bruken av sølv og tinn, og i stedet kom kråkesølv, stikninger av ullgarn samt kulørte strimler. Med unntak av Friis’ foto av mannskofter har man ikke lykkes i å finne flere bilder av Porsangerdrakten.

Mannsdrakt

Kofte

Kofta lages av klede (engelsk klede var vanlig), som er en kvalitet som ikke er den tynneste og heller ikke den tykkeste, og kan syes i flere farger. Tidligere var kofte og bukse i hvitt vadmel, unntatt kirkekofta, som var i svart klede.

Kragen er oppstående og ofte åpen. Midt bak er den pyntet med et avlangt, lite stykke klede påsydd et kors av klede (se bilde neste side), som er dekorert med stikninger i ullgarn eller tinn. Nederst på koftas halsåpning er det påsydd en firkantet bit av klede som pynt, og oppå denne et tilsvarende kors som på kragen. Bruk av kors som pynt på krage er en sjøsamisk tradisjon fra gammelt av. Tradisjonelt brukte man dork (saueskinnskofte) både som under- og overkjortel. Dorken hadde oppstående krage, og på kragens venstre side var det påsydd en knapp. På denne knappen hang det et lite kors. Resten av kragen samt halsåpningen er dekorert med strimler av klede eller strimler av klede med ullgarnsstikninger i to til tre avvikende farger. Kofta lukkes med ei hekte av sølv.

Skuldrene, skuldersømmene og ermene (nederst) er dekorert med strimler av klede i passende farge. Koftekanten nede har påsydde, parallelle ullgarnsstikninger i avvikende farge med 0,5 centimeters mellomrom – så nær den nederste kanten som mulig. Kofta er stort sett rettskåret og har belte av lær (náhkki) eller en kombinasjon av klede og skinn (sisti). Beltet kan dekoreres med sølv- og tinnknapper eller biter av klede i ulike farger pyntet med tinntrådsøm og/eller kråkesølv. Det kan også brukes vevd belte, noe som ble brukt mye i gammel tid. Beltet lukkes med ei spenne.

Det er ikke forskjell på sommer- og vinterkofte for menn, men hvilke plagg man bruker under kofta varierer etter årstid. Til mannsdrakten er det valgfritt med vest (som har ryggstykke), brystduk (raddeleahppi) (som er uten ryggstykke) eller halstørkle eller en kombinasjon av disse. Vest og brystduk kan være av mykt kobbeskinn. Halstørkleet er sydd av silke, silkelignende stoffer eller bomullstøy. Tørkleet er én meter langt og 12–15 centimeter bredt, og i begge ender lagt dobbelt og sydd sammen langs kantene så det dannes en lomme. Tidligere var brystduken og vesten sydd av grått vadmel, mens ryggen på vesten var av hvitt lerret, og den nådde til hoftene.

Bukser

Det brukes i dag vanlige svarte eller mørke bukser, avhengig av koftefargen. Tidligere var buksene av vadmel eller skinn.

Lue

Lua er av klede i koftas farge, og formet som en topplue. Pullen består av fire deler. Sømmeneer sydd sammen med en smal gul remse av klede. Den er kantet med kobbeskinn og en ca én cm lang remse av rødt klede. Tidligere brukte man oterskinn.

Kvinnedrakt

Kofte

Kofta er sydd av ullstoff eller engelsk klede og fargen er valgfri. Tidligere var kofte og benklær av svart vadmel, men til høytids- og kirkekofte ble det brukt svart klede. Sjøsamene i Porsanger velger helst rødt klede. Til inne- og sommerbruk kan det benyttes lettere eller tynnere stoff, som for eksempel silke eller bomull, og til kofta hører et lite forkle av lyst bomullstøy. Kofta er innsvingt i livet med kiler mellom hovedsømmene slik at den får god vidde i skjørtet. Den kan ha lomme i sidesømmen. Kofta har ikke krage. Rundt halsen, halsåpningen, nederst på halsåpningen, på skuldrene og nederst på ermene er den dekorert som mannskofta. Koftekanten nede er pyntet med to til tre klederemser i passende farger. Den nederste remsa er bredere enn de andre og syes fast i folder.

Beltet er enten av lær (náhkki) eller en kombinasjon av klede og skinn (sisti). Den kan dekoreres med sølv- og tinnknapper eller biter og remser av klede pyntet med tinntrådsøm eller kråkesølv. Som til mannskofta kan også vevd belte brukes. Kofta kan brukes med eller uten belte. Før i tiden var det ikke vanlig med belte – annet enn til hverdagsbruk og spesielt under arbeid som riving av tang og tare. Det kan høres merkelig ut at belter ble brukt til hverdags; forklaringen er at koftene var side den gangen og for å hindre at den ble våt nederst under arbeid i fjæra, var det nødvendig å holde den lengst mulig oppe med belte. Ellers ble vevde belter, som dette distriktet var kjent for, helst solgt for å skaffe penger. Rundt halsen brukes et firkantet bomulls- eller silketørkle med eller uten frynser. Tørkle uten frynser kan puttes inn under kofta. Fargen på tørkleet velges ut fra koftefargen. Kofta lukkes øverst i halsåpningen med en tinnål eller ei sølje av sølv. I forbindelse med bryllup bruker bruden flere søljer enn vanlig og i tillegg brudekrone.

Barneklærne er av samme slag som de voksnes, med unntak av guttelua.

Lue

Lua er ei pull-lue med tilnærmet rund pull som er rynket til et framstykke. Framstykket er tilnærmet rektangulært, og går langt ned på hver side, som to klaffer. Vinterlua (skumot) er av silke, silkeaktig eller glinsende stoff av bomull eller lignende. Tidligere ble bomullsstoff brukt til hverdagslue, mens kirkelua var av glinsende stoff. Lua har et bakstykke samt et forstykke med øreklaffer. Forstykket er påsydd en fem centimeter bred klederemse på utsiden, og ytterkanten har knipling (suoggis). Klederemsen på lua er av samme farge som kofta, mens silke-/bomullsstoffet kan variere i farge og mønster. Lua er fôret med et passende stoff, som bomull eller lignende. Den kan knyttes igjen med silkebånd i en passende farge.

Sommerlua har samme form som vinterlua, men er uten klederemse. Dessuten er den sydd av to slags bomullstøy – mønstret eller ensfarget; forstykket med øreklaffene i én farge og bakstykke i en annen.

Barnelua er en miniatyr av voksenlua. Guttelua skiller seg litt ved at den i tillegg har to firkantede røde og blå kledelapper festet på issen.

Fottøy

Til samedrakten hører kommager som lages av kuskinn eller kobbeskinn pyntet med geiteskinn og sydd med «falsk sene» (f.eks. tanntråd eller annet materiale som er sterkere enn tråd) eller sene fra reinsdyr. For å få riktig tykkelse på kobbeskinnet som brukes til kommager, må skinnet veie minst 28 kilo. Manns- og kvinnekommager er av samme type, men mannskommagene har synlige sømmer og kvinnekommagene skjult søm. Kommager blir i dag ofte erstattet med biekso (se samisk ordliste). Inni kommager/biekso brukes vanlig skosåle eller såle av tovet ull og never og sennegress. Til kommager og biekso hører kommagbånd. Disse blir som oftest håndvevd i bomulls- og ullgarn i fargene hvitt, rødt og blått for menn, og rødt og blått for kvinner. Båndet festes til fottøyet med en ti centimeter lang, tvunnet skinnsnor (vuoddagarca/ruvdu). Bieksoene blir også brukt uten kommagbånd.

Skaller (goikehat) brukes når det er skikkelig kaldt ute og på fjellturer. Skaller syes av leggskinn (gamasgottur) av rein. Ifølge Ole Thomassen (1896–1898) laget sjøsamene i Porsanger før i tiden skallene (gallohat) og bellingkommagene (nuvttohat) av skinnet fra kuas panne og klover. Inni dagens skaller brukes det kardanker (et uttrykk som brukes i Finnmark) som er «ladder» tovet av saueull. Noen bruker også sennegress som i gamle dager. Fottøy for barn er som for voksne.

Votter

Vottene (girjefaccat) strikkes i hvitt ullgarn. Etter vrangborden strikkes det en mønsterbord, men ellers er votten ensfarget hvit. Det brukes også votter med halvstjernemønster strikket i tre farger; blått/grønt eller svart kombinert med rødt og gult/hvitt. I håndflata på votten er det mønsterstrikk av ulike slag, på samme måte som en selbuvott. Vottene knyttes sammen med en rundflettet (ruvdejuvvon) snor av ullgarn, som har dusk i enden.

Menn, kvinner og barn bruker samme type votter.

Drakten syes privat i hjemmene. Men tilbehøret, som for eksempel tørklær uten frynser, må kjøpes. Frynsene lager man selv.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Anny Haugens: Samisk husflid i Finnmark

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg