Sør-samiske drakter

Sør-samiske drakter fotografert ca 1900, antakelig i Sverige. Draktsikkene var de samme på begge sider av riksgrensen.

Sør-samiske drakter
Av /Saemien Sijte, Snåsa.
Sør-samisk drakt

Bildet viser klær som brukes i dag, til mann, kvinne og barn.

Sør-samisk drakt
Av /Norsk bunadleksikon.
Sør-samisk drakt

Bringekledene kan være veldig ulike. På dette er rutene rette/horisontale, med mye tinntrådsøm i et tradisjonelt motiv. Kvinnene hadde gjerne to fletter i håret, og samlet dem gjerne med hårpynt. Her er det små perler i flere farger som er trædd på snorer og tvunnet sammen. Det blir laget to like og henges en på hver flette. Disse henger sammen slik at flettene holder seg noenlunde sammen. I snorendene er det sydd på klededusker. En hårpryd kan lages på mange måter. Man kan ha skinnreimer med st

Sør-samisk drakt
Av /Norsk bunadleksikon.
Sør-samisk drakt

Den vanligste fargekombinasjonen på båndene på gapta er i rødt og grønt. På denne drakten finnes også en smal stripe med gult. Den gule fargen synes også på bringekledet som er halvmåneformet med striper i de ulike samiske fargene. Lua er sydd av seks kiler med rødt mellomlegg i sømmene. På toppen er det dusk i rødt ullgarn. Rundt hele lua er det påsydde skjermer, og disse er dekorert med farget tråd, og klede klipt i siksak.

Sør-samisk drakt
Av /Norsk bunadleksikon.
Sør-samisk drakt

Bringekledet til denne unge piken har diagonale ruter med mye tinntrådsøm. Mønsteret er likedan i alle ruter og med sikksakk i alle skjøtene mellom fargene.

Sør-samisk drakt
Av /Norsk bunadleksikon.
Sør-samisk drakt

Barnas drakter har samme snitt som de voksnes. Nederst på gapta har jentene bare den ene fargen – enten rød eller grønn. Men etter konfirmasjonsalderen brukes begge fargene. Guttene har flerfarget skobånd i mønster. Barn kan har perlebrodert belte, som her, eller tinntrådbrodert. De kan også ha vevde belter.

Sør-samisk drakt
Av /Norsk bunadleksikon.
Sør-samisk drakt

Bringekledet her er av eldre type, og er dekorert med perler i mange farger på striper av klede. Det har også et spesielt mønster.

Sør-samisk drakt
Av /Norsk bunadleksikon.
Sør-samisk drakt

Skobånd blir flettet av ullgarn med fingrene ved hjelp av en vevgren, bestående av en kløftet trepinne, i en spesiell teknikk. Her ser man en kvinne som fletter bånd. Fotografert hos Aune i Trondheim, ca 1900.

Sør-samisk drakt
Av /Saemien Sijte, Snåsa.
Lykkeamulett

Kvinner kan bære en lykkeamulett, en liten flat pose i skinn, som er rikt dekorert med tinntrådsøm. Denne er dekorert på begge sider og sidene har ulikt motiv/mønster. Inne i amuletten ligger en lykkebringer. Sidestykkene lukkes igjen og syes sammen med tinntråd. Nederst henger ulike amuletter, ofte en komsekule, messingringer og andre symboler i sølv. Disse symbolene kan være i enden av skinnreimer som har påsydd tinntråd eller har påtrædde perler.

Lykkeamulett
Av /Norsk bunadleksikon.
Daskoe

Daskoe er en rikt dekorert skinnveske som mannen kan bære i sitt belte. Lokket på en daskoe er like stort som selve vesken og dekoren er påsydde perler eller tinntrådsøm som her. I tidligere tider bar mannen sine ildsaker – en skje, eller gjerne pipe og tobakk i sin daskoe. Lokket er gjerne tofarget og består av et rødt felt i midten som er både langs- og tverrgående. Den andre fargen kan være enten grønn, blå eller svart. Messingringene som man har hengende i beltet er betydningsfulle amuletter, og anses blant annet å kunne «formidle» gode egenskaper. Messing brukes som anheng til mange ulike gjenstander, som vesker, punger, kniver og annet redskap og til trommene. Messingringer brukes både som dekor og i magiske og rituelle sammenhenger. Det kan også brukes messingkjeder. Allerede når barna blir født får de sin første messingring. Den henges ofte ved sengen eller i den samiske vuggen, gierhkeme. Også i barnets belte blir det tidlig festet en messingring. På draktbeltet er det gjerne flere ringer. De festes i enden av skinnsnorer med påsydd tinntråd eller der hvor det er trædd perler. På bildet er messingringen i enden av skinnreimer med påsydd tinntråd, og med klededusker i de samiske fargene som dekor.

Daskoe
Av /Norsk bunadleksikon.
Sør-samisk drakt

Til høytidelige anledninger har gjerne kvinnene en sølvkrage, haelsie. Denne er av klede og har en oppstående krage. Den ligger rundt halsen og fortsetter nedover brystet på begge sider av bryståpningen, slik at bringekledet blir synlig. Kragens nedre del møtes nedenfor utringningen, hvor den er sydd sammen eller hektet sammen med sølvhekter. Selve kragen rundt halsen er dekorert med tinntrådsøm. På sølvkragen er det påsydd maljer, løv, hekter og hengeknapper i varierende mengder. En tid var det

Sør-samisk drakt
Av .
Uværskrage som er åpen foran
Uværskrage som er åpen foran
Av /Norsk bunadleksikon.
Skopmehke

Skopmehke er det vi kaller uværskrage. Den har vært større eller mindre i ulike perioder. I sørsamisk-norsk ordbok står følgende definisjon av dette ordet: Regnkappe som dekker hodet og trekkes nedover akslene, av vadmel. Uten ermer, ikke åpen fremme, når til livet. Bildet viser den vanligste og eldste måten å sy en skopmehke på. Vanlig sømmåte i samisk sammenheng er innlegg i sømmer. Dette skal gjøre sømmen mer vanntett.

Skopmehke
Av /Norsk bunadleksikon.
Gapta

Vi ser her tradisjonell gapta laget av garvet reinskinn. Den samiske drakten har sin opprinnelse i selvhusholdets tid, da samene selv produserte det aller meste man trengte til livets opphold, blant annet reinskinn. Skinn og pels ble derfor brukt i alle typer klær. Etter at tilgangen til tekstiler ble lettere, gikk man over til mer moderne stoffer. Vadmel og klede var slitesterkt og holdbart, og ble vanlig i bruk.

Gapta
Av /Norsk bunadleksikon.

Den sørsamiske drakten kalles Gapta både til menn, kvinner og barn. Drakten består av kjolen/kofta, bringeklede, belte, lue, kommager og skobånd. Tilbehøret består av søljer, ulike beltevedheng, klokkekjeder, pynt til håret, ulike bukser, sjal, kep, pesk, bellingbukser og skaller. Menn, kvinner og barns drakter har oftest samme snitt. Barnas drakter er gjerne lysere i fargen, og eldre mennesker bruker ofte svært mørke farger. Bunnfargen kan variere etter brukerens eget ønske, men lenge har blått vært den vanligste bunnfargen. Lysere blått til de yngre og mørkere til de eldre. Svart er også vanlig, spesielt til eldre mennesker eller til menn.

Materialene som brukes er først og fremst ullklede, men i dag brukes også andre og lettere stoffer for ulike typer innendørs bruk. Skinn er også vanlig å bruke, både til kofter og bukser , for kvinner og menn.

Fargene på båndene er de samme hos voksne som til barn. Fargene rødt, grønt, gult og blått kalles gjerne de samiske fargene og det er disse fargene som blir brukt. Både fargene og plasseringen av de påsydde båndene – rundt halsåpningen, ved håndleddene, og hos kvinnene nederst ved kjolekanten – følger en fast tradisjon. Innen ulike familier og slekter finnes det imidlertid variasjoner med hensyn til farger og hvordan båndene plasseres. Slike detaljer viser også geografisk tilhørighet. Det vanligste er en kombinasjon av rødt og grønt. Enkelte har røde og blå bånd, og noen har rødt, grønt og blått. Noen steder brukes også i tillegg et smalt bånd av gult. Tilvirkeren har også, innenfor visse rammer, kunnet sette sitt personlige preg på drakten. Det er ofte detaljer i dekoren som kjennetegner visse drakter sydd av den og den syersken, og syerskens måte å sy på setter også et personlig preg på en kofte. Sømtradisjonene er underlagt regler, men syersksen har også en viss personlig frihet. Det vanlige er at det gjøres en avtale mellom oppdragsgiver og syerske, men hver syerske har sin personlige stil.

Bakgrunn

Gapta har sin opprinnelse i selvhusholdets tid da samene selv produserte blant annet reinskinn. Skinn og pels ble derfor brukt i alle klær. Etter at tilgangen til tekstiler ble lettere, gikk man over til mer moderne stoffer. Vadmel og klede var slitesterkt og holdbart, og ble vanlig i bruk.

Tidligere var drakten eller kofta de klærne man gikk i til daglig, i både arbeid og høytid. Man hadde ulike varianter; enklere drakter til arbeid, mens findraktene fikk mer dekor og tilbehør. I dag brukes nok drakten mest til fest- og høytidsplagg eller ved representasjon og offisielle anledninger.

Gapta har vært og er fremdeles et levende plagg, som i snitt og fasong har vært påvirket av trendene gjennom tiden. Dette gjelder både skjørtelengde, plaggets vidde, ermefasong, innsvinget liv og lignende. Gapta er funksjonell og har vist stor variasjon etter ulike tiders behov og gjøremål. Eldre fotomateriale viser at drakten aldri har vært statisk, men endret seg etter ulike påvirkninger, innenfor visse rammer. Draktens tradisjoner ligger både i båndenes farger og plassering og i de øvrige draktdelene. Disse tingene gir informasjon om bæreren av drakten, om hans eller hennes slekt/familie, område og tilhørighet.

Mannsdrakten

Mannens gapta kan være i to modeller: åpen eller lukket. Den lukkede varianten har en V-formet utringning, akkurat som kvinnenes drakt. Den åpne har fargede bånd hele veien foran og rundt halsåpningen, og lukkes igjen med hekter. Fargen som er ytterst mot åpningene, dvs. mot hals og ermeåpninger, varierer mellom rød, grønn eller lysere blå. I nordlige områder er båndene gjerne røde og blå med en tynn stripe med gult. I sørlige områder, som i Härjedalen, klippes gjerne tagger eller sikksakkmønster på de fargede båndene. De klippes da i rødt og grønt, men med et bånd av lysere blått i tillegg ytterst mot åpningene.

Hos menn har både jakkevidden og lengden variert gjennom tiden. Jakka kunne være stor og vid som på en anorakk, eller den kunne være en dressjakkemodell, noe som ble vanligere etter at skredderne kom inn i bildet. Mannsdrakten har en oppstående krage. Den kan være i draktens grunnfarge eller rød. Den kan også ha tinntrådbroderi.

Kvinnedrakten

På kvinnenes drakt kan det også være krage, men det brukes sjeldnere. Kvinnedrakten har en V-utringning foran, som har vært større eller mindre i ulike perioder. Ofte er det en kile i hver side for å få ekstra skjørtevidde. Lengden og vidden på kjolen har variert. Kvinnene har fargede bånd rundt halsåpningen, ermeåpningene, og nede ved skjørtekanten.

Barnedrakten

Barnas drakt har samme snitt som de voksnes. Jentedrakten har bare den ene fargen nede ved skjørtekanten: enten rød eller grønn. De får begge fargene når de regnes som voksne, det vil si rundt konfirmasjonsalderen.

Drakten brukes i dag som fest- og høytidsplagg, og har derfor ikke lenger de samme krav til å være funksjonell i arbeid. Det er fortsatt vanlig å bruke klede, men de unge foretrekker gjerne moderne, myke stoffer. Bunnfargen, som tidligere oftest var blå, kan ha hvilken som helst farge – grå, brun, rød og grønn, eller mer utradisjonelle farger som lilla, gul og lignende.

På de øvrige draktdelene – brystklede, belte, luer, skobånd og lignende – gjelder også regler, og de personlige variasjoner spiller inn også her. Tilvirkerne satte gjerne personlig preg på arbeidet sitt.

Bringeklede

Det finnes to hovedtyper bringekleder: halvmåneformet, og med ruter og striper. Bunnfargen i kvinnenes bringeklede er rød, og mennenes blå eller svart. Bringekledets funksjon er både å beskytte mot kulde og å være til pynt, og det kan dessuten være et praktisk plagg, eksempelvis for ammende kvinner. I det halvmåneformede bringekledet kan alle fargene brukes, mens i det rutete og stripete brukes rød/grønnkombinasjonen til kvinner og rød/blå eller rød/svart til menn. Bringekledet er som oftest dekorert, og da med påsydde perler eller tinntråd. Man kan også dekorere med farget tråd. Dekoren er tradisjonell, med rom for personlig utførelse.

Bringekledet er formet som en firkant og er festes i nakken med en hekte. Den nedre delen av bringekledet er festet med en snor rundt livet og knyttes fast bak på ryggen.

Beltet

Beltet er delt inn i felter som har fargene rødt og grønt, eller rødt og mørkeblått- eller svart. Gult og flere andre blånyanser brukes også. Beltet er dekorert med perler eller tinntråd, gjerne i sikksakkmønster.

Tinntråddekorasjon

Tinntrådtilvirkning og tinntrådsøm regnes som en sørsamisk spesialitet, siden samene var de første til å dra, spinne og dekorere med tinn. I samiske håndverkstradisjoner er tinn det eneste metallet som bearbeides. Før perlene kom i handelen ble bringekledet og beltet dekorert med tinntråd. I en lang periode tok perlene over tinntråddekoren; de var lett tilgjengelige og forenklet arbeidet, og i denne perioden var tinntrådsømmen nesten borte.

Fottøy

En kommag (baarhkohke) av barket lær er det fottøyet som brukes på barmark. Det lages av tre deler: Underdel/såle, skaft og tunge. På såledelen blir den fremste enden rynket til en tupp hvor tærne skal være. Sålen er gjerne av tykkere lær enn de øvrige delene i skoen. På sålen syes framdelen sammen med en tunge, og den bakre delen sammenføyes av såle og skaftet. Tunge og skaft sys sammen oppetter leggen.

På vinterføre brukes hårsko (goelke-gaamegh), også kalt skaller. Dette fordi man enten bruker skalleskinnet av rein eller fotskinnet med hår: bellinger. Av bellingene syes også bellingbukser og hansker.

Skobånd (voedtege)

Det finnes mange varianter av skobånd, både i farger, fargesammensetning og mønster. Skobånd blir flettet av ullgarn med fingrene ved hjelp av en kløftet trepinne i en spesiell teknikk. Det vanligste skobåndet for kvinner er flettet i tre felt med tre separate farger: gult, rødt og grønt eller gult, rødt og blått. Disse skobåndene blir brukt i hele det sørsamisk området, men det brukes også utallige andre typer i tillegg.

Yngre jenter bruker bare to farger, vanligvis gult og grønt. Det finnes flere andre skobånd hvor garnet er blandet etter spesielle mønstre og farger. Det fins mange kombinasjoner av farger og mønstre når det gjelder skobånd.

Også på mennenes skobånd er fargene blandet i ulike mønstre.

Luer

Det finnes flere ulike luer, men den vanligste er kil-lua. Den er sydd sammen av 6 kiler med et mellomlegg i sømmene. Kvinnelua er rød med grønne eller blå mellomlegg i sømmen. Den er også kantet med den samme fargen, og har oftest en stripe noen centimeter over kantåpningen. Mannslua er blå eller svart med rødt i sømmen. Den kan være sydd likedan som kvinnelua eller dekorert og kantet, ofte med skjerm og ørelapper.

Samisk sølv

Samenes metaller er hovedsaklig sølv, tinn og messing. Mange samer har vært eiere av store mengder sølv. Samisk sølv omfattes av gjenstander som draktsmykker, drikkekar og skjeer, og disse ble ofte laget på bestilling. Blant nomadiserende samer ble overskuddskapitalen plassert i sølv. Det var lettransportabelt og holdbart. Ikke sjelden ble denne sølvskatten, eller deler av den, gjemt ute i naturen på strategisk plasserte steder.

Samenes sølv omtales på 1500-tallet, men samene hadde skaffet seg sølvsmykker allerede på slutten av 1200-tallet. Stilhistorisk er gjenstandene senmiddelaldersk og man antar at det i denne perioden var en solid økonomi, noe som gjorde at samene kunne plassere sin kapital i sølv.

Søm

De sørsamiske draktene og koftene syes utelukkende av privat syersker i lokalmiljøet eller de syes innenfor familien. Foreløpig har det ikke foregått noen profesjonallisering av drakttilvirkningen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg