Ruben Östlund, svensk regissør og manusforfatter, begynte karrieren med å lage skifilmer på midten av 1990-tallet før han fullførte regilinjen ved Högskolan för fotografi och film i Göteborg. Spillefilmdebuten kom med Gitarmongot (Gitarmongo, 2004), som ble nominert til Nordisk Råds filmpris og demonstrerte at Östlund allerede hadde utviklet et tydelig formspråk.

Lange tagninger og et stort fokus på kroppsspråk fremfor dialog var elementer han utviklet videre i kritikersuksessen De Ofrivilliga (De ufrivillige, 2008), en tragikomedie om flokkmentalitet og redsel for å være annerledes.

Han skapte debatt med kontroversielle Play (2011), som ble anklaget for å være rasistisk. Inspirert av virkelige hendelser er den en observant studie av en gjeng svarte tenåringsgutter som raner hvite tenåringer ved hjelp av rollespill og avansert gjengretorikk. Turist (2014) var et komisk skråblikk på den moderne mannens tilpasningsproblemer til dagens familie- og kjønnsrollemønster, og vant hovedprisen i Un Certain Regard-programmet under filmfestivalen i Cannes. Med The Square (2017) vant han gullpalmen under samme festival.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.