Fra Skånland/Evenes

To ungdommer med kofter i klede, med luer, belter, fottøy med band, lueband, sjal, søljer og et nålehus.

Fra Skånland/Evenes
Av /Norsk bunadleksikon.
Par fra Ofoten og Sør-Troms

Kvinnens kofte viser bruken av forkle og måten sjalet ble lagt på. Mannens lue er uten skygge. Fotografiet er fra ca. 1910.

Par fra Ofoten og Sør-Troms
Av /Norsk bunadleksikon.
Fra Skånland

Barn og ungdom med uværskrage (kep) over koftene, sett forfra og bakfra.

Fra Skånland
Av /Norsk bunadleksikon.
Sømdetalj av ermet
Sømdetalj av ermet
Av /Norsk bunadleksikon.
Detalj av kragen som tydelig viser søm og dekor
Detalj av kragen som tydelig viser søm og dekor
Av /Norsk bunadleksikon.
Detalj av bryststykket på mannskofte
Detalj av bryststykket på mannskofte
Av /Norsk bunadleksikon.
Uværskrage (luhkka) i lys grått med pynteband
Uværskrage (luhkka) i lys grått med pynteband
Av /Norsk bunadleksikon.
Fra Spansdalen

Par i kofter av mørkeblått klede.

Fra Spansdalen
Av /Norsk bunadleksikon.
Håndvevde band

Detaljer på kvinnelua. Mønstervevde og lueband i ulike mønstre.

Håndvevde band
Av /Norsk bunadleksikon.
Sømdetalj av mannsluas skygge sett ovenfra
Sømdetalj av mannsluas skygge sett ovenfra
Av /Norsk bunadleksikon.
Kvinnelue med band
Kvinnelue med band
Av /Norsk bunadleksikon.
Mannslue med dusk og skygge av skinn. Detalj av kragen sett fra siden.
Mannslue med dusk og skygge av skinn. Detalj av kragen sett fra siden.
Av /Norsk bunadleksikon.
Lueband i ulike mønstre
Lueband i ulike mønstre
Av /Norsk bunadleksikon.
Detalj av vevd kvinnebelte med spenne i sølv
Detalj av vevd kvinnebelte med spenne i sølv
Av /Norsk bunadleksikon.
Eksempler på sjal, søljer og veske
Eksempler på sjal, søljer og veske
Av /Norsk bunadleksikon.
Nålehus av horn. Henger som regel i beltet hos kvinnen.
Nålehus av horn. Henger som regel i beltet hos kvinnen.
Av /Norsk bunadleksikon.
Belter for kvinner, menn og barn

Til høyre belter for menn, vevd og av lær, til venstre vevde og sydde belter for kvinner og et barn, samt lærbelte brukt av kvinne.

Belter for kvinner, menn og barn
Av /Norsk bunadleksikon.
Detalj av kommagband for herrefottøy
Detalj av kommagband for herrefottøy
Av /Norsk bunadleksikon.
Eksempler på band til fottøy

Øverst vevde band for kvinner, unntatt det øverste som er et band for menn. I midten flettede band for kvinner, og nederst vevde band for menn

Eksempler på band til fottøy
Av /Norsk bunadleksikon.
Kommag og skalle for kvinner, med to ulike band
Kommag og skalle for kvinner, med to ulike band
Av /Norsk bunadleksikon.
Fottøy

Bildet viser fottøy, fabrikklagde til venstre og håndsydde kommager i midten og til høyre, med vevde og flettede band.

Fottøy
Av /Norsk bunadleksikon.
Senja-kofta

Senja-kofta syes helst av kongeblått ullklede. Men andre farger og stoffer brukes også.

Senja-kofta
Av /Norsk bunadleksikon.

Dagens kofter fra Ofoten og Sør-Troms bygger på tradisjon og den dokumentasjonen som finnes. Noen trekk er forsvunnet, og andre er tatt i bruk. Det er forskjeller mellom familier, bygder og distrikter når det gjelder snitt, pynt – og i noen grad bruk av farger i pynten. Pyntens grunnfarge er rødt, gult, blått og grønt, med rødt som dominerende farge.

Plaggene som brukes i dag, er kofter for kvinner, menn og barn, «uværskrager» (luhkka), luer og fottøy. Tilbehør er lueband, belter, sjal, søljer, små tørklær for menn, band til fottøy og vesker.

Det finnes egne sommerkofter. De sys av lettere stoffer, også mønstrede, og bruken av pynt varierer. I Ofoten og Sør-Troms kjenner en ikke til spesielle skikker når det gjelder bryllupsklær. Noen kvinner bruker kofter av hvitt klede, belter som er dekorert med sølvknapper og flere søljer.

Koftene brukes både i private, festlige og offisielle anledninger. Mange flittige koftebrukere, ikke minst unge mennesker, har flere ulike kofter tilpasset ulike årstider og ulik bruk.

Dagens koftetradisjon i Ofoten og Sør-Troms viser sterk kulturell tilhørighet med samene på svensk side. Langvarig samkvem viser seg i likheter både når det gjelder språk, drakttradisjoner og andre kulturelle forhold. Slektskapet med samene på svensk side viser seg blant annet i koftebruken, både med hensyn til snitt, bruk av farger i pynten og tilbehøret.

Bakgrunn

Vi vet lite om hvordan kofta opprinnelig har sett ut, for det finnes få skriftlige kilder. Hos familier og private samlere finnes det derimot et rikt fotomateriale fra omkring 1900 og utover. På svensk side finnes det skriftlige kilder som også viser en rik koftetradisjon. Fra et feltarbeid kjenner man til to bevarte kofter fra 1910–1912, og flere eksemplarer fra 1920 til ca. 1950 som er i privat eie. Flere museer har fotografier, kofter og et stort utvalg av tilbehør i sine samlinger. Bevarte eksemplarer og fotografier viser kofter med forskjellig snitt og pynt. Noen kofter er lite pyntet. Det kan bero på lite tilgang til klede og band, men også på økonomi – og religion. Mange kristne samer praktiserte nøysomhet i sin hverdag, noe som førte til at pynt på kofter og også i heimen ble begrenset.

På fotografier ser en at kvinnene brukte sjal og forklær. Forklærne var ofte lyse, smale og nesten like lange som kofta. Mange var pyntet nederst med kapper av blonde eller annen pynt. Sjalene var ofte lyse, og ble lagt i kryss over brystet og stukket under beltet. I tillegg brukte mange kvinner et lite tørkle innenfor halskanten på kofta. På fotografiene ses også menn med luer uten skygge, noe som er et eldre trekk. Blant sjøsamene kjenner en til bruk av kråkesølv på krager og belter.

Utover 1900-tallet kan man ut fra fotografiene se en endring i koftebruken hos enkelte. Mennene begynner å bruke vanlige skyggeluer eller andre luer, og kvinnekofta får i noen bygder preg av kjolefasong. I perioden fra ca. 1950 til ca. 1970 brukes kofta sjeldnere og kun av eldre ved spesielle anledninger.

Draktdeler

Kvinnekofta

Kvinnekoftene sys vanligvis av ullklede. Lettere blandingsstoffer og fløyel er også i bruk. Koftene er tradisjonelt svarte, blå eller grå, men noen, særlig ungdommene, bruker også andre farger. Snittet som brukes av de fleste, har to deler foran og seks deler bak, med fire kiler innfelt nederst i ryggsømmene. Variasjoner er kofter med to eller fire deler bak, eller kofter som er hele foran og bak med tillegg av underarmsdeler. Koftene har skulderstykker foran og ryggstykke bak. Halsåpningen erV-formet. Ermene er sydd i ett stykke, som i sin form gir god bevegelighet.

Pynten består av røde og gule klederemser rundt halskanten som krysses og avsluttes under halsåpningen foran. Klederemser legges også mellom forstykkene og skulderstykkene, ryggstykket og ryggen, øverst i ermesømmene foran og bak samt mellom ryggsømmene øverst og nederst på ermene. På koftekanten sys et stykke (holbi) som består av koftestoffet og et rødt og et gult klede, som sys sammen så det danner en bue. Dette gir en fin vidde nederst. Med få unntak er det røde kledet bredere enn det gule. Pynten kan varieres ved å bruke rødt, gult og rødt, innslag av blått eller grønt, sikksakklippet klede og kroklisser.

Kofta skal være vid og lang.

Mannskofta

Mannskofta sys av ullklede eller annet ullstoff. Snittet er som for kvinnekofta, med tillegg av en underarmsdel. Fargene er tradisjonelt svart, blått eller grått. Lengden tilpasses brukeren. Kofta skal kunne trekkes opp slik at det oppnås romslighet ovenfor beltet. Kofta har en videre halsåpning enn kvinnekofta og har oppstående krage. Denne sys av flere deler klede med vertikale sømmer. Kragen pyntes med tre vertikale felt: ett bredere midt bak og to smalere på sidene. Pynten består av smale klederemser i rødt, gult og blått eller grønt. Når kragen er sydd på kofta, kantes den sammen med halsåpningen med et rødt, gult og blått eller grønt klede. Kofta pyntes for øvrig som kvinnekofta. Variasjoner i pynten er den samme som for kvinnekofta.

Halsåpningen lukkes med spenner av sølv, forgylt sølv eller horn. Innenfor halsåpningen brukes et lite, ensfarget tørkle. Noen syr en brystlomme på kofta innenfor halsåpningen.

Mennene bruker helst mørke bukser, svarte eller brune skinnbukser, ungdommene bruker også jeans. Barnekofta har ofte samme snitt og pynt som de voksnes kofter. Bruk av stoffer og farger varierer mer hos jenter.

Luer

Kvinnelua er sydd av svart, blått eller grått klede eller fløyel. Hvite luer forekommer (mest til konfirmasjon eller bryllup). Mønsteret er et rektangulært stykke stoff som klippes slik at når stoffet rynkes foran, får lua høyde i form av en pull. Den har åpning bak som også rynkes. Rundt hele kanten nede pyntes med en remse av rødt klede. På denne sys et bredt silkeband med smal blonde og/eller smale kjøpte band på hver side. Bak, i åpningen, sys to knytteband. Det legges en pute i lua, slik at høyden forsterkes. Lua legges forover ved bruk (på svensk side bøyes den bakover).

Til lua brukes et vevd band med hvit bunn av tynt, fast bomullsgarn og rødt mønster av tynt ullgarn. Dette legges rundt pullen på lua, krysses foran og knyttes bak eller til luas knyteband.

Mannslua er sydd av mørkt klede. Den består også av en rektangulær del som klippes opp øverst i seks deler. Pynten består av smale, røde klederemser i sømmene mellom delene og i baksømmen. Lua kantes med en rød og en gul klederemse. Den har en dusk av rødt ullgarn og skygge av lær.

Barnelua er sydd av klede, ofte i blått. Mindre barn kan ha luer av blomstret stoff eller hvitt klede. Lua består av tre deler og er kyseformet. Pynten kan variere og bestå av klede, silkeband, kroklisser og/ eller andre band. Den har lange knyteband av silke eller flettet ullgarn, og knyttes tett inntil hodet.

Tilbehør

Til koftene brukes belter; vevde, sydde og av skinn eller lær. Kvinnene bruker vanligvis vevde og sydde belter, sjeldnere av skinn og lær. De vevde beltene er av tynt ullgarn med gul bunn og rødt mønster, eventuelt med noen mønstertråder i midten i blått eller grønt. De fores og kantes deretter med bomullsband, klede eller skinn. Beltene lukkes med spenner og et flettet band med dusk som knyttes rundt en sølvknapp. Noen lukker beltet med sølvspenner. Sydde belter består av klede som fores og pyntes med klippede kledebiter i ulike mønstre i grunnfargene med innslag av andre farger. Skinnbelter er sydd av garvet skinn og kan som lærbelter være dekorert med sølvknapper. Beltene har kant og lukking som de vevde beltene.

De mest brukte beltene for menn er laget av lær. Det er et stort rom for individuell utforming av dekor på disse, dvs. de lages med eller uten hull, og dekoreres med sølvknapper og forskjellige spenner. Det typiske for mannsbelter fra dette området er at de lukkes foran og ikke på siden. Spenna, rikt dekorert og av samme lærmateriale som selve beltet, formes som en muffe hvor belteendene stikkes inn og festes. Noen menn bruker vevde belter kantet med klede eller garvet skinn. Barn bruker samme type belter som de voksne.

Fottøy

Fottøyet består av kommager til sommerbruk og skaller til vinterbruk. Kommagene er sydd av garvet skinn av okse/ku og rein. Etter sying blir de formet og smurt inn med en egnet smøring. Fasongen er stort sett som i andre samiske områder, men tuppen har en moderat størrelse. Kommagen er funksjonell; den er fast og stødig nederst og har mykhet i skaftet. I overgangen mellom forstykket, som går fra tupp til øverste kant, sys to hemper som bandene knyttes til. Da det i dag er lite tilgang på egnede materialer, kjøper de fleste fottøy med tilnærmet samme fasong som kommagene. Tidligere brukte man sennegress i kommager, men dette forekommer sjelden i dag. Sennegress er en gresstype som man tørket og la inn i fottøyet slik at føttene var dekket på alle kanter og isolerte mot kulda og gjorde fottøyet mykt å bruke.

Skaller er sydd av beredte skinn fra reinens legger (bellinger). Fasongen er stort sett som for kommager. Lengden varierer etter den enkeltes behov.

Til kommager og skaller trenger en band for å feste dem til foten. Til de vevde brukes tynt ullgarn. De enkle er oftest røde i midten, med andre farger på sidene. De mønstrete har gul bunn og rødt mønster. Mønstrene er bygget opp forskjellig for kvinner og menn. Kvinner kan i tillegg bruke flettede band av tykkere garn. Banda består av tre deler: innerst en gul, en rød i midten og ytterst en blå eller grønn del. Mellom delene legges det ullgarn på tvers som stikkes ned. Alle band har enten en skinnremse eller et flettet band, som knyttes til kommagen/ skallen, og en smalere, flettet del som avsluttes med en dusk.

Annet tilbehør

Kvinner bruker sjal og søljer til kofta. Sjalene er av silke eller liknende stoffer, de har ofte flere farger og lange silkefrynser. Mange kjøper stoffer og frynser selv sine sjal. Sjalet legges over skuldrene og festes foran med søljer. Søljene, som er av forskjellig størrelse, har vanligvis skålformede anheng. Det forekommer også søljer av horn. De fleste bruker bare to eller tre søljer. I den kalde årstiden brukes ekstra store, flerfargede ullsjal.

«Uværskrage», luhkka, blir nå tatt mer og mer i bruk som et ytterplagg til kofta eller vanlige klær, spesielt av de unge. Den kan beskrives som en kep og må tas på over hodet (som en genser). Opprinnelig ble luhkka’en brukt til beskyttelse mot uvær på fjell og i utmark. Utformingen var slik at den skulle være lang nok bak til å sitte på, lang nok foran til å stikke ned i beltet og kort nok over armene til å kunne arbeide i – med andre ord veldig funksjonell for utendørs kroppsarbeid. I dag brukes den både av kvinner, menn og barn, og sys tradisjonelt av vadmel eller klede i svart, blått eller grått. Luhkkaen består av flere deler og har hette. Den er pyntet med dobbelt, rødt klede i sømmene og rødt og gult klede rundt hetta og nederst langs kanten.

Forkleband

Bandet er vevd i ullgarn med gul bunn med rødt mønster. Det avsluttes med dusk av renningsgarnet i begge ender. Lengden er individuell. Det knyttes rundt midjen, legges under beltet og faller nedover kofta i to lengder. Mønstret er ulikt andre vevde band som er omtalt. Disse banda brukes av kvinner i Spansdalen, Sør-Troms, ikke i de øvrige områdene som er omtalt. På svensk side brukes bandet av noen i Kiruna og Gällivareområdet. I Karesuandoområdet brukes det sammen med kofta for dette området

Det finnes ingen kjent tradisjon for bruk av vesker til koftene. I dag er det vanlig av kvinner å bruke vesker til kofta, ikke minst av praktiske grunner. De fleste bruker vesker av garvet skinn, sydd i forskjellige fasonger og pyntet med dobbelt skinn i sømmer samt med klede og eventuelt med band.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg