Il-38 (NATO-betegnelse: May), firemotors sovjetisk turbopropdrevet maritimt patrulje- og antiubåtfly basert på passasjerflyet Il-18. Utviklet av konstruksjonsbyrået Iljusjin.

Il-38 fløy første gang 28. september 1961, første leveranser til den sovjetiske marinen i 1968. India kjøpte fem Il-38 i 1977, og ytterligere to ble levert etter at to gikk tapt i en kollisjon i luften i 2002. I alt ble 65 fly produsert frem til 1972. I 2014 hadde den russiske marinen 22 luftdyktige Il-38, og i tillegg 20 i opplag. Den russiske marinen har planlagt at i alt 30 fly skal gå igjennom et moderniseringsprogram, planlagt fullført i 2025, til Il-38N standard blant annet utstyrt med nye sensorer. De første Il-38N var operative fra juli 2014.

Il-38N er utstyrt med fire turbopropmotorer, hver med en ytelse på 3169 kW ved take-off, og har et mannskap på åtte. Vingespenn 37,42 m, lengde 40,14 m, topphastighet 650 km/t ved 19 685 fot (6000 m), maksimal startvekt 66 000 kg, rekkevidde 9500 km, rekkevidde 6500 km med en våpen-/nyttelast på 5430 kg.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.