Il-38 (NATO-betegnelse: May), firemotors sovjetisk turbopropdrevet maritimt patrulje- og antiubåtfly basert på passasjerflyet Il-18. Utviklet av konstruksjonsbyrået Iljusjin.

Il-38 fløy første gang 28. september 1961, første leveranser til den sovjetiske marinen i 1968. India kjøpte fem Il-38 i 1977, og ytterligere to ble levert etter at to gikk tapt i en kollisjon i luften i 2002. I alt ble 65 fly produsert frem til 1972. I 2014 hadde den russiske marinen 22 luftdyktige Il-38, og i tillegg 20 i opplag. Den russiske marinen har planlagt at i alt 30 fly skal gå igjennom et moderniseringsprogram, planlagt fullført i 2025, til Il-38N standard blant annet utstyrt med nye sensorer. De første Il-38N var operative fra juli 2014.

Il-38N er utstyrt med fire turbopropmotorer, hver med en ytelse på 3169 kW ved take-off, og har et mannskap på åtte. Vingespenn 37,42 m, lengde 40,14 m, topphastighet 650 km/t ved 19 685 fot (6000 m), maksimal startvekt 66 000 kg, rekkevidde 9500 km, rekkevidde 6500 km med en våpen-/nyttelast på 5430 kg.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.