Gullsnitt (tidligere Utsnitt) ble etablert i 1994 av Norske Reklamefotografer (NRF). Gullblyanten hadde før 1994 en egen kategori hvor de hedret fotografiet. Da denne kategorien ble fjernet lot NRF seg inspirere av søsterorganisasjonen i England, The Association of Photographers og deres årlige konkurranse «The Awards». Utsnitts formål var å synliggjøre reklamefotografiet i Norge, og tenkt som en midlertidig løsning til fotografiet igjen kom inn i Gullblyanten. Dette skjedde ikke, og Gullsnitt har i stedet etablert seg som den viktigste konkurransen for reklamefotografi i Norge.

Gullsnitt har gjennomgått store endringer de siste årene, og den kanskje viktigste er at konkurransen nå inkluderer deltakelse fra byråene, for å sikre at konkurransen premierer det beste av reklamefotografi. Fra og med 2017 er Gullsnitt blitt en biennale.

Gullsnitt skal inspirere både fotografer og byråer til å ta skrittet utenfor boksen og tenke nytt.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg