Artikkelstart
Gullsnitt (tidligere Utsnitt) ble etablert i 1994 av Norske Reklamefotografer (NRF). Gullblyanten hadde før 1994 en egen kategori hvor de hedret fotografiet. Da denne kategorien ble fjernet lot NRF seg inspirere av søsterorganisasjonen i England, The Association of Photographers og deres årlige konkurranse «The Awards». Utsnitts formål var å synliggjøre reklamefotografiet i Norge, og tenkt som en midlertidig løsning til fotografiet igjen kom inn i Gullblyanten. Dette skjedde ikke, og Gullsnitt har i stedet etablert seg som den viktigste konkurransen for reklamefotografi i Norge.
Gullsnitt har gjennomgått store endringer de siste årene, og den kanskje viktigste er at konkurransen nå inkluderer deltakelse fra byråene, for å sikre at konkurransen premierer det beste av reklamefotografi. Fra og med 2017 er Gullsnitt blitt en biennale.
Gullsnitt skal inspirere både fotografer og byråer til å ta skrittet utenfor boksen og tenke nytt.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.